پوست

خشک شدن پوست و درمان آن

خشکی پوست

خشکی پوست به همراه خود خارش، زبری و تیرگی پوست هم می آورد.ممکن است دچار کشیدگی پوست نیز بشوید، مخصوصا بعد از حمام یا شنا.گاهی اوقات هم قرمزی غیرعادی روی پوست دیده می شود که به ترک خوردن و بعضی مواقع خونریزی سطحی پوست منجر می گردد.
عوامل زیادی ممکن است باعث خشکی پوست شما شوند و تا این علت مشخص نگردد نمی توانید راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید.

493ss_thinkstock_rf_mother_daughter_looking_in_vanity_mirror

علت اول: سن شما

شما در هر سنی ممکن است دچار خشکی پوست شوید اما اگر سنتان ۵۰ سال یا بالاتر است، احتمال اینکه به خشکی پوست دچار شوید، بالاتر است. علت این امر هم این است که با بالاتر رفتن سن، غدد چربی پوست به مرور کوچکتر می شوند و چربی کمتری ترشح می کنند. همچنین در سنین بالا ابتلا به دیابت یا بیماریهای کبدی شایعتر است. این بیماریها هم خشک شدن پوست را تشدید می کنند.

493ss_thinkstock_rf_treating_eczema_on_elbow

علت دوم: بیماری درماتیت آتوپیک

این بیماری، نوع متداولی از اگزما است.نشانه های این بیماری، خارش و خشک شدن پوست است. البته ممکن است در ناحیه دست، پا، آرنج، صورت و پشت زانو جوشهایی هم به وجود آید. معمولا این بیماری در اثر یک عکس العمل آلرژیک به وجود می آید و با دوری کردن از آن عامل حساسیت زا که ممکن است به طور مثال، مایع ظرفشویی، ادکلن، شن و ماسه یا دود سیگار باشد و در کنار آن، آبرسانی پوست، می توان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

493ss_thinkstock_rf_painter_applying_paint_on_wall

علت سوم: شغل شما

اگر با مواد شیمیایی خاص یا مواد بیولوژیک سروکار دارید، یا در دمای بسیار پایین یا بسیار بالا مجبورید کار کنید، پوست شما در معرض خشکی و سایر بیماریهای پوستی قرار دارد.
شغلهایی که ممکن است بر سلامت پوست تاثیر بگذارند عبارتند از کار درصنایع غذایی، آرایشگاهها، مراکز درمانی، مزارع کشاورزی، کارگاههای رنگ، تعمیرگاههای اتومبیل، چاپخانه ها و کارگاههای ساختمانی.
اگر در این مکانها مشغول به کار هستید، حتما از لباس و پوشش ایمنی مناسب استفاده نمایید و تا آنجا که ممکن است از برخورد مواد حساسیت زا با پوست جلوگیری کنید به ویژه زمانی که نشانه هایی از حساسیت پوستی به مواد شیمیایی و خشکی را مشاهده کردید.

493ss_thinkstock_rf_hot_running_water

علت چهارم: آب

دوش گرفتن طولانی و دراز کشیدن بلند مدت در وان حمام، علت متداول خشکی پوست است و هرچه آب داغتر باشد، آسیبهای پوستی هم شدید تر خواهد بود. آب استخرها هم به علت داشتن مقدار زیاد کلر، باعث خشکی پوست می شوند. عادت کنید با آب سرد تر دوش بگیرید و زمان آن را هم تا آنجا که می توانید کم کنید.

493ss_thinkstock_rf_hand_holding_lighted_cigarette

علت پنجم: دخانیات

در کنار همه مضراتی که برای سیگار ذکر می شود، باید بدانید که سیگار کشیدن باعث ایجاد چروک پوست هم می شود و گردش خون زیر پوستی را مختل می کند که نتیجه آن خشن و خشک شدن سطح پوست خواهد بود.

soap2

علت ششم : صابون

بسیاری از صابونها و شامپوها، هنگام تمیز کردن پوست شما، چربی روی پوست را هم از بین می برند که این مساله ممکن است به خشکی پوست یا مشکلات شدیدتر منجر شود.
پزشک متخصص پوست، می تواند محصولاتی را به شما معرفی کند که ضمن شستشوی پوست، باعث خشکی آن نشود.

493ss_thinkstock_rf_man_warming_hands_outdoors_winter

علت هفتم: وضعیت آب و هوا

در زمستان پوست بیشتر دچار خشکی می شود زیرا رطوبت هوا نسبت به فصلهای دیگر کمتر است.سیستمهای گرمایشی هم نه تنها در رفع این مشکل کمکی نمی کنند، بلکه هوا را خشک‌تر می کنند.
در این فصل، باید به طور ویژه از پوستتان مراقبت کنید.پوستتان را کاملا در برابر هوای سرد بپوشانید، به طور مداوم از کرمهای مرطوب‌کننده استفاده کنید و از مواد حساسیت زا دوری نمایید.

کارهایی که برای درمان خشک شدن پوست می توانید انجام دهید:

493ss_thinkstock_rf_man_putting_on_yellow_rubber_gloves

۱- در اولین قدم باید علت بروز خشکی روی پوستتان را بیابید.توجه کنید دقیقا چه موقع یا بعد از برخورد با چه موادی به این عارضه دچار می شوید. شاید لازم باشد چند روزی کاری را که مشغول به انجام آن هستید کنار بگذارید و از مرطوب‌کننده ها استفاده نمایید یا هنگام کار، از دستکش یا سایر پوششها استفاده کنید.

493ss_thinkstock_rf_closeup_of_hand_lotion_application

۲- روغنها، لوسیونها و کرمها می توانند پوست را نرم کنند و آن را التیام دهند و باعث کاهش احتمال ترک خوردگی و خونریزی آن شوند. همچنین می توانند سوزش و التهاب پوست را کم کرده و خارش را نیز از بین ببرند.

اگر پوستتان بشدت خشک شده است، از کرمهای حاوی اوره یا اسید لاکتیک استفاده نمایید.این دو ماده به پوست کمک می کنند که بتواند آب و رطوبت را در داخل خود حفظ نماید. البته اگر پوستتان دارای زخم و ترک عمیق شده است، استفاده از این مواد منجر به سوزش پوستتان خواهد شد.به خاطر همین در این موارد قبل از مصرف، از پزشک خود کمک بگیرید.

493ss_thinkstock_rf_tube_of_prescription_skin_cream

۳- مصرف دارو برای موارد حاد غیرقابل اجتناب است.معمولا پزشکان در موارد خشکی شدید پوست، کرم یا لوسیونهایی حاوی کورتیکواستروئید یا مواد حاوی متعادل کننده سیستم ایمنی (در مواردی که مربوط به آلرژی می شود) تجویز می کنند.این داروها در کنار کرمهای مرطوب‌کننده تا حد زیادی التهاب، خشکی و خارش پوست را از بین می برند. اما به یاد داشته باشید بعضی از داروها، پس از استفاده بیش از حد طولانی، اثر بخشی خود را از دست می دهند.

493ss_thinkstock_rf_dermatology_screening

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا با استفاده از کرمها و لوسیونهای متداول می توانید خشکی پوستتان را رفع کنید. اما اگر خشکی پوستتان به حدی است که خوابتان را دچار اختلال کرده یا دچار ترک خوردگی شدید شده است، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

پیشگیری

493ss_thinkstock_rf_humidifier_steam_in_window

با انجام چند کار ساده، می توانید از خشک شدن پوستتان جلوگیری نمایید.

  • به محض خروج از حمام از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
  • در موقع خشکی هوا مخصوصا زمستان، با استفاده از دستگاه بخور، رطوبت هوا را بالا ببرید.
  • از لباسهایی با الیاف طبیعی، مثل پنبه و ابریشم استفاده کنید.زیرا این الیاف، به پوست شما امکان تنفس می دهند. البته لباسهای پشمی با اینکه از الیاف طبیعی ساخته شده است، به علت ایجاد خارش پوست، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند.
  • از شوینده هایی استفاده کنید که رنگ و اسانس زیادی نداشته باشند.
  • هنگامی که هوا خشک است، کاملا بدن خود را بپوشانید تا رطوبت سطحی پوستتان حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *