پوست

کمی درباره چین و چروک صورت

چروک پوست

استفاده از مرطوب‌کننده ها

متخصصین پوست استفاده از مرطوب‌کننده را برای پر کردن خطوط صورت و جوان‌تر نشان دادن چهره توصیه می‌کنند. یک مرطوب‌کننده خوب می‌تواند پوست را از خشک شدن که منجر به چروک می‌شود، حفاظت کند. بسیاری فرآورده‌هایی که ادعا می کنند در ۲۴ تا ۴۸ ساعت چروکها را کاهش می دهند ، از مرطوب‌کننده به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می‌کنند.

مهمترین عامل ایجاد چروک پوست

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و آسیب نور فرا بنفش خورشید منجر به پیری زودهنگام می‌شود، که عامل بیشتر چروک‌ها و تغییرات نامطلوب پوست است.

اگر چه بهترین راه پیشگیری و چروک دور ماندن از نور خورشید و پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر اشعه UV است، اغلب ما این کار را انجام نمی‌دهیم. استفاده هر روزه از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا (با ماده محافظ UVA و UVB با SPF معادل ۳۰ یا بالاتر) مؤثرترین راه برای محافظت از پوست و جوان‌تر به نظر رسیدن آن است.

استفاده از کرم ضد آفتاب

حتی زمان کوتاهی در آفتاب ماندن می‌تواند پوست را پیر کرده و خطر سرطان را افزایش دهد. اگر قرار است مدت کوتاهی از خانه خارج شوید یا قرار نیست از اتومبیل خارج شوید، استفاده از کرم زیر آرایش یا یک مرطوب‌کننده رنگی با SPF کافی خواهد بود. اگر داخل خانه‌‌اید اما نزدیک پنجره می‌نشینید هم از ضد آفتاب استفاده کنید؛ اشعه UV که عامل پیر شدن پوست است می‌تواند از شیشه عبور کند. تنها فرآورده‌های حاوی محافظ SPF با درجه ۳۰ یا بالاتر می­توانند در برابر پیری زود هنگام و سرطان از پوست محافظت کنند.

خندیدن و ایجاد چروک پوستی

خندیدن،اخم کردن، چپ کردن چشم ها و سایر حالت های متداول و بروز احساسات در چهره، خطوط عمیق و چروک‌هایی روی صورت ایجاد می­کنند که با گذر زمان برجسته‌تر می­شود؛ زیرا با افزایش زمان،پوست حالت کشسانی را از دست می­دهد و ورزش‌های صورتی که برخی افراد انجام می­دهند تا سفتی ماهیچه­ای را بهبود بخشند هم در واقع تاثیر معکوس دارد.

محصولات مفید

تحقیقات نشان داده است که محصولاتی با رتینوید، آلفا-هیدروکسی اسید ، و اسید آزلاییک، برخی از نشانه‌های افزایش سن را بهبود بخشیده و پوست را جوانتر نشان می­دهد. اسید رتینوید که از ویتامین A به دست می­آید می­تواند تا حدی تغییرات ناشی از پیری زودهنگام را خنثی کند. اسید آزلاییک و آلفا-هیدروکسی اسید (AHA) اسیدهای با پایه طبیعی هستند که می­توانند برای لایه برداری و کمرنگ کردن لکه به کار روند.

تغییرات در  رنگ پوست و سرطان

دقت کنید که تغییرات پوستی همواره نشانه‌های بی خطری از افزایش سن نیستند. چیزی که ممکن است به نظر شما یک لکه ناشی از سن باشد می‌تواند ناشی از ملانوما (یا نوع دیگری از سرطان پوست) باشد. بنابراین مهم است که برای هر چیز جدید و متفاوتی که در پوست رخ می دهد به متخصص پوست مراجعه کنید.

خال‌های غیر سرطانی را اغلب می­توان برداشت یا توسط محصولات روشن کننده پوست کمرنگ کرد.

رنگ موی بیس کالر

چین و چروک ناشی از سیگار

همه می­دانند که سیگار کشیدن می­تواند باعث سریع شدن فرآیند پیری شود. بر اساس پژوهش انجام شده، چروک‌ها در پوست کسی که سیگار می­کشد، زیر میکروسکوپ از ۲۰ سالگی قابل مشاهده است. افرادی که به مدت طولانی سیگار می­کشند پوستی با چروک‌های عمیق و چرم مانند دارند. اما افرادی که سیگار را ترک کرده­اند پس از ترک آن پوست بهتر و چروک‌های کمتری را تجربه کرده­اند، بنابراین این دلیل دیگری است که سیگار را ترک کنید.

زنان و چین و چروک اطراف لبها

زن‌ها نسبت به مردها چروک‌ها و خطوط عمیق­تری (معروف به چروک‌های دهانی) اطراف لب‌ها دارند. بر اساس نظر پژوهشگران هلندی، مردها غده‌های عرق و گردش خون بهتری اطراف لب‌ها دارند که ممکن است دلیل کمتر بودن چروک‌ها را توضیح دهد.

رنگ لباس و تاثیر آن در ظاهر افراد

پژوهش‌ها نشان داده است که پوشیدن لباس قرمز زنان را جذاب­تر نشان می­دهد.

پاک کردن آرایش چشم و چروک پوست

مالیدن چشم‌ها برای پاک کردن ریمل و خط چشم باعث ایجاد چروک­ نمی­شود، اما اگر برای پاک کردن آرایش چشم‌ها با ملایمت رفتار نکنید، ممکن است پوست اطراف چشم آسیب دیده و به طور موقت چروک­ به نظر برسد. برای بدست آوردن بهترین نتایج، یک تکه پنبه را با پاک کننده آرایش چشم مرطوب کرده و هر شب پیش از خواب با ملایمت آرایش چشم‌ها را کشیدن پنبه پاک کنید.

سن استفاده از محصولات ضد چروک

ضد آفتاب بهترین درمان برای پیری پوست و بهترین زمان برای شروع استفاده از آن دوران کودکی است. از ۲۰ سالکی،می­توانید از رتینوئید و آنتی اکسیدان­های موضعی برای جوان و سالم نگهداشتن پوست استفاده کنید.

نخوابیدن با آرایش

به رختخواب رفتن با آرایش باعث افزایش چروک­ نمی ­شود، اما مسلما برای پوست خوب نیست. برخی مواد آرایشی می­تواند منافذ پوستی را مسدود کرده و منجر به جوش زدن شود. هرچقدر هم خسته باشید، بهتر است زمانی را برای شستشو و مرطوب کردن صورت پیش از خواب اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *