مو

چگونه موهای خود را در خانه، روشن کنیم؟

دکلره کردن مو

برخی از خانمها، ترجیح می دهند کارهایی از قبیل کوتاه کردن یا رنگ کردن مو را در خانه انجام دهند. اما دکلره کردن موها، کاریست که اکثر افراد ترجیح می دهند آن را به یک آرایشگر بسپارند و با پرداخت مبلغی، موهای خود را از آسیبهای احتمالی دکلره کردن، دور نگهدارند.
اما شرایطی که این روزها تجربه می کنیم، ما را مجبور می کند بسیاری از کارهایی را که قبلا در آرایشگاه انجام می دادیم، به خانه بیاوریم. دکلره کردن موها، یکی از این کارهاست.

خوشبختانه راههای وجود دارد که بتوانید بدون اینکه به موهایتان آسیب بزنید، در خانه موهایتان را دکلره کنید.

آیا دکلره کردن موها در خانه، کار درستی است؟

اگر این کار را درست انجام دهید، بله. وقتی در آرایشگاه موهایتان را دکلره می کنید، آرایشگر در تمام مدت، مراقب است که مواد دکلره، بیش از زمان مورد نظر، روی سر نماند. همچنین از اکسیدانی متناسب با موهای شما استفاده می کند تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری کند. اگر در خانه موهایتان را دکلره می کنید، همواره باید به این نکات توجه داشته باشید.
در نظر داشته باشید که اگر موهایتان تیره است و می خواهید آن را به رنگ بلوند پلاتینه در آورید، این کار، با یک مرحله دکلره کردن، امکان‌پذیر نیست. بهتر است موهایتان را مرحله به مرحله روشن کنید و بین هر بار دکلره کردن، چند ماه فاصله بگذارید تا موها، فرصت بازسازی و ترمیم داشته باشند.
بهتر است موهایتان قبل از دکلره کردن، کاملا سالم باشند.موهای بیش از حد خشک یا موهایی که دچار موخوره اند یا بارها و بارها رنگ و دکلره شده اند، برای روشن کردن، مناسب نیستند و دچار آسیب جدی خواهند شد. چه بسا شما فقط بتوانید فقط ریشه های مویتان را که سالم و دست نخورده است، دکلره کنید.

به چه روشهایی می توان موها را روشن کرد؟

  • برای روشن کردن یک باره همه قسمتهای مو، می توانید اکسیدان را با پودر یا کرم دکلره، مخلوط کنید و به موهایتان بزنید. این مخلوط، کوتیکول موها را باز می کند و رنگدانه ها، از داخل بافت مو بیرون می آیند. هیچگاه با اکسیدان تنها موها را روشن نکنید.زیرا علاوه بر اینکه موها در آخر کار، به اندازه قابل قبولی روشن نمی شوند، دچار زردی زیادی هم خواهند شد.
  • بدون استفاده از مواد دکلره هم می توانید موهایتان را روشن کنید. شما می توانید با استفاده از رنگ مویی که دو درجه از موهایتان روشنتر است، اقدام به تغییر رنگ موهای خود کنید. مثلا اگر پایه موهایتان، ۵ است، با استفاده از یک رنگ موی شماره ۷، کمی روشنی موهایتان را بیشتر کنید.
  • برای روشن کردن کامل موهای مشکی، نمی توانید یک روزه با دکلره کردن، از مشکی به بلوند پلاتینه برسید، چون موهایتان آسیب جدی خواهد دید.
    بهتر است هربار با دکلره کردن، فقط دو درجه موهایتان را روشن‌تر کنید و به مرور زمان، به موهای روشن‌تر از قبل، دست پیدا کنید. با این روش، خطر سوخته شدن و آسیب دیدگی، موهایتان را تهدید نمی کند.
  • اگر بعد از دکلره می خواهید موهایتان را رنگ کنید، نیازی نیست که موهایتان را خیلی روشن کنید.مثلا اگر می خواهید از رنگ شکلاتی استفاده کنید، کافیست موهایتان را با دکلره، دو درجه روشنتر کنید و بعد، رنگ را روی آن بگذارید. دکلره، موهایتان را به اندازه نیاز روشن می کند و رنگ مویی که روی آن می زنید، موهایتان را به رنگ دلخواه در می آورد.

برای دکلره کردن، چه چیزهایی نیاز است؟

به غیر از پودر یا کرم دکلره و اکسیدان مناسب، شما نیاز به برس رنگ مو، کاسه، کلیپس تقسیم مو، یک حوله برای اینکه آن را روی دوش خود بیندازید تا مواد دکلره، به پوست یا لباس شما آسیب نزند، روغن نارگیل برای اینکه به پوست دور سر خود بزنید تا مواد دکلره، به آن برخورد نکند، یک شانه دندانه درشت و یک شانه دم باریک برای تقسیم موها.

رنگ موی پرستیژ
رنگ موی پرستیژ

روش استفاده از مواد دکلره

  • ابتدا روبروی آینه ای بنشینید که بتوانید موهایتان را از همه زوایا، به‌خوبی ببینید. به یاد داشته باشید که مواد دکلره را فقط روی موهای خشک استفاده کنید.
  • پودر دکلره و اکسیدان را در کاسه غیر فلزی با هم مخلوط کنید. معمولا هر ۳۰ گرم پودر یا کرم دکلره، نیاز به ۱۰۰ میل اکسیدان دارد.البته با توجه به میزان روشنی مورد نیاز و جنس موها، این نسبت می تواند تغییر کند.همچنین اکسیدانی که استفاده می کنید، باید شماره ۱ یا ۶% باشد.
  • موها را به چهار قسمت تقسیم کنید.دو قسمت در پشت و دو قسمت در بالای سر. دکلره کردن را از پشت سر شروع کنید. از قسمت گردن، با شانه دم باریک، یه لایه از مو به عرض ۱٫۵ سانتیمتر جدا کنید.
  • مواد دکلره را از ریشه تا اواسط ساقه مو بزنید. دقت کنید که مواد به پوست سر برخورد نکند.  باید حدودا ۷ سانت از نوک مو دست نخورده باقی بماند. این کار را تکرار کنید تا تمام قسمتها با مواد دکلره، پوشانده شود.
  • در این مرحله، نوک موها را از پشت سر به  کنار و در انتها، جلوی سر، مواد بزنید.
  • بگذارید مواد دکلره، ۳۰ دقیقه روی موها باقی بماند.
  • بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه، موها را با شامپو بشویید و نرم‌کننده بزنید.

چگونه از آسیب دیدگی موها، جلوگیری کنیم؟

  • قبل و بعد از دکلره کردن، از ماسک مو  و نرم‌کننده استفاده کنید تا موها کاملا آبرسانی شوند. بعد از دکلره کردن هم هفته ای یک بار از ماسک موهای آبرسان استفاده کنید.
  • برای دکلره  کردن، از اکسیدانهای قوی تر از ۶% استفاده نکنید و مراقب باشید تا مواد، بیش از حد روی موها نماند.
  • بعد از دکلره کردن، برای حفظ زیبایی و روشنی موها، از شامپوهای رنگساژ یا رنگ موهای نیمه دائم استفاده کنید. این رنگ موها، معمولا حاوی مواد مغذی هم هستند و علاوه بر زیباتر شدن موهای روشن، آن را تغذیه هم می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *