مو

چگونه شامپوی مناسبی برای موهایمان انتخاب کنیم؟

چگونه شامپوی مناسب انتخاب کنیم

شاید شما هم وقتی برای خرید شامپو به فروشگاهها مراجعه می کنید، با دیدن انبوهی از شامپوهای مختلف و رنگارنگ، دچار سردرگمی می شوید و نمی دانید کدامیک را باید برگزینید.
باید بدانید که موهای شما هم مثل خود شما منحصر بفرد است و هیچ شامپویی نیست که کاملا و صد در صد مخصوص موهای شما باشد. اما با شناخت دقیق نوع موها و وضعیت فعلی آن، می توانید بهترین شامپویی را که به شما کمک می کند تا موهایی زیبا، براق و سالم داشته باشید انتخاب کنید.
در ادامه همه اطلاعاتی را که باید انتخاب شامپو به کار بگیرید بر خواهیم شمرد.

انتخاب مناسب ترین شامپو برای موها

می توان گفت شامپو، پرمصرف ترین محصول مراقبت از مو است. در نتیجه، تاثیر بسزایی در سلامتی موها دارد. استفاده از نوع مناسب آن، باعث حفظ سلامت و زیبایی موها و انتخاب شامپوی نامناسب منجر به آسیب دیدگی آن و ایجاد ظاهری رنگ و رفته برای موها می شود.
برای همین، قبل از خرید شامپو باید نوع مو و پوست سر خود را کاملا بشناسید و بدانید که چه نوعی برای شما مناسب تر است.

وضعیت پوست سر خود را بررسی کنید.

برای اینکه شستشوی سر، به بهترین شکل انجام شود، اول از همه، شامپوی شما باید با پوست سر شما سازگار باشد. توجه داشته باشید که ریشه های مو در پوست سر قرار گرفته است و سلامتی پوست سر، مستقیما روی وضعیت موها اثر می گذارد. مثلا اگر پوست سر چربی دارید ولی نوک موهایتان خشک است، باید مدلی متناسب با پوست سرتان انتخاب کنید و بعد از شامپو کردن، به موها نرم‌کننده بزنید.


برای پوست سر نرمال

اگر مقدار ترشح سبوم یا چربی پوست شما در حد متعادل است، جزء معدود افراد خوش شانسی هستید که پوست سر نرمال دارند. پوست سر نرمال، معمولا دچار مشکلاتی از قبیل شوره و چربی یا خشکی بیش از حد نمی شود. شامپویی با فرمول متعادل و دارای نرم‌کننده می تواند برای شما بهترین انتخاب باشد.

برای پوست سر چرب

اگر موهای چربی دارید با اینکه هر روز آنها را با انواع و اقسام شامپوها می شویید، بهتر است کمی به موها استراحت بدهید. به یاد داشته باشید که شستشوی زیاد، پوست سر را خشک می کند و همین خشکی پوست، غدد چربی را به ترشح بیشتر تحریک می کند. بنابر این، یک یا دو روز بین شستشوها فاصله بیاندازید تا بتوانید کارایی آن را ارزیابی کنید. برای انتخاب شامپو برای موهای چرب، به این نکات توجه کنید:

۱- نوشته های روی بسته بندی را بخوانید.

شامپوهایی را انتخاب کنید که روی آنها، عبارات “حجم دهنده”، “تقویت کننده” و “متعادل کننده” نوشته باشد و از خرید شامپوهای آبرسان یا مخصوص موهای فر و وزدار خودداری کنید.

۲- شامپویی با فرمول درست را انتخاب کنید.

شامپوهایی که دارای مواد آبرسان نیستند، برای از بین بردن چربی اضافی موها بهتر عمل می کنند. شما می توانید هر از چند گاهی از شامپوهای پاک کننده قوی (Clarifying) برای تمیزی بیشتر موها و پوست سر بهره بگیرید ولی در مصرف آن افراط نکنید چون ممکن است باعث خشکی موها شود.

رنگ موی پرستیژ بدون آمونیاک
رنگ موی پرستیژ بدون آمونیاک

۳- از ۲ شامپو استفاده کنید.

شما می توانید برای ریشه موها و پوست سر از یک شامپو و برای ساقه موها تا نوک آن، از شامپوی دیگری استفاده کنید. این کار باعث تمیزی بهتر پوست سر و جلوگیری از خشکی ساقه موها می شود.

۴- مواظب تماس نرم‌کننده با پوست سر باشید.

اجازه ندهید که نرم‌کننده به پوست سر برخورد کند و فقط از آن، برای قسمت وسط موها تا نوک، استفاده کنید.

برای پوست سر خشک

۱- اگر پوست سر شما بیش از حد خشک است و دچار خارش و پوسته شدن می شود، استفاده از شامپوی نامناسب وضع آن را بدتر می کند. برای پایان دادن به خارش و تشدید پوسته پوسته شدن، به نکات بعدی توجه کنید.

۲- از شامپویی با فرمولاسیون ملایم استفاده کنید که خاصیت آبرسانی قوی داشته باشد و وز موها را از بین ببرد.

۳- می توانید از شامپوهای دارای عصاره نعنا یا درخت چای هستند استفاده کنید تا آبرسانی و التیام التهاب پوستی بهتر انجام شود.

۴- از مصرف شامپوهای حجم دهنده و تقویت کننده خودداری کنید چون خشکی پوست سر را بیشتر می کند.

۵- بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید، چون سولفات، پوست سر و موها را خشک‌تر می کند.

ساختار مو
وضعیت قرار گرفتن مو درون پوست و ساختار آن

موی خود را بشناسید.


حالا که اطلاعات لازم را درباره پوست سر به دست آوردید، بهتر است درباره نیازهای مو نیز بیشتر بدانید تا بتوانید شامپوی مناسبی را انتخاب کنید.
در بازار، انواع و اقسام شامپوها متناسب با نوع موها وجود دارد.


۱- شامپوی مخصوص موهای فر

موهای فر، معمولا دچار خشکی می شوند و براحتی در هم گره می خورند. شامپویی که دارای عناصر آبرسان قوی و همچنین حاوی مواد ضد وز باشد، برای این نوع موها مناسب است. این شامپوها می توانند وز و گره خوردگی موهای فر را تا حد زیادی رفع کنند و با رطوبت رسانی عمیق به بافت مو، آن را درخشان و زیبا سازند.
همچنین شما می توانید از شامپوهای دو در یک که شامل مقدار بسیار کمی ماده پاک کننده و درصد بالایی نرم‌کننده است هم بهره بگیرید.

۲- شامپوی صاف کننده

این نوع شامپوها، حاوی مواد آبرسان بسیار قوی هستند که علاوه بر صاف کردن موها، با ایجاد یک لایه غلاف مانند، از دست رفتن رطوبت موها را به تاخیر می اندازند. همچنین وز موها را هم به‌خوبی برطرف می کنند.

۳- شامپو مخصوص موهای خشک و آسیب دیده

موهای شما ممکن است به طور طبیعی با بلندتر شدن، مستعد شکستگی و خشکی باشد. همچنین احتمال دارد موهایتان در اثر استفاده از مواد دکلره، رنگ مو یا مواد صاف کننده شیمیایی، در برابر آلودگی های محیطی یا نور آفتاب آسیب پذیر شده باشد. در این مواقع، شما باید از شامپوهای تقویت کننده حاوی پروتئین استفاده کنید تا با تغذیه تارهای مو، آسیب دیدگی های احتمالی آن ترمیم شود.
شامپوهای حاوی عصاره سویا و انواع آمینو اسیدها برای بازسازی و ترمیم موها بعد از مصرف رنگ مو بسیار مفید است. همچنین بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید تا علاوه بر بالا بردن دوام رنگ مو، از خشک شدن ساقه های مو جلوگیری کنید.

۴- شامپوی حجم دهنده

اگر موهای شما، بسیار نرم و نازک هستند، ممکن است براحتی چرب شوند و حالتی افتاده و کم حجم پیدا کنند. شامپوهای حجم دهنده ملایمی که حالت کرمی ندارند، می توانند حجم بسیار خوبی به موهای شما بدهند.
در میان مواد تشکیل دهنده این نوع شامپوها، پی جی پروپیل سیلانتریول و پروتئین هیدرولیز شده گندم وجود دارد. همچنین به یاد داشته باشید که از محصولاتی استفاده کنید که فاقد سیلیکون باشند.


۵- شامپوی متعادل کننده

این شامپوها برای متعادل کردن رطوبت و چربی موها و پوست سر ساخته شده اند.
این شامپوها زمانی به کار می روند که موهای شما دچار خشکی یا موخوره و همزمان پوست سر شما بیش از حد چرب می شود. شامپوهای متعادل کننده، با دارا بودن مواد تمیز کننده، آلودگیها و چربی اضافی را از روی پوست پاک می کنند و به وسیله پروتئینها، ویتامینها و مواد آبرسان قوی مانند شی باتر و ژل آلوورا، خشکی و آسیب دیدگی های مو را از بین می برند.

۶- شامپو ضد شوره

شوره سر یکی از مشکلات متداولی است که هم در زنان و هم مردان مشاهده می شود. با اینکه وجود مقدار ناچیزی از پوسته روی سر در فصول سرد سال طبیعی است، شما می توانید با استفاده از شامپوهای ضد شوره موجود در بازار، آن را برطرف کنید.
اما اگر شوره سر، حتی با استفاده از شامپوی ضد شوره هم از بین نرفت و مدت زیادی ادامه داشت، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با پی بردن به دلیل اصلی ایجاد شوره، داروهای مورد نیاز برای درمان ریشه ای شوره سر را برای شما تجویز کند.

۷- شامپوی خشک

استفاده از شامپوی خشک، یک راه سریع برای تمیز و درخشان کردن موها است. شامپوی خشک، چربی اضافی موهای شما را جذب می کند و علاوه بر حجم دادن موها، حالت دهی آن را نیز آسان می سازد.
اما به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی، اسپری شامپوی خشک را با فاصله ۱۵ سانتیمتری از ریشه موها استفاده کنید. همچنین باید بدانید که شامپوی خشک، جایگزین شامپوهای متداول نمی شود و حداکثر بعد از سه روز، باید موهای خود را با آب و شامپوی مناسب بشویید.

چه زمانی باید شامپوی خود را عوض کنید؟

امروزه شامپوها، به شکل تخصصی با در نظر گرفتن نیازهای موهای مختلف تولید می شوند. به دلایل مختلف ممکن است نوع و بافت موهای شما تغییر کند و به همین دلیل، لازم باشد که نوع شامپوی خود را عوض کنید.
به طور مثال ممکن است موهای شما در فصلهای مختلف یا در سنین متفاوت، نیازهای متفاوتی داشته باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید، باید نسبت به تعویض شامپوی خود اقدام کنید:


۱- موهای شما نسبت به قبل، بیشتر دچار وز، حالت ناپذیری و گره خوردگی می شود. این موضوع، نشانه ای است از اینکه آبرسانی کافی به موهای شما انجام نمی شود یا چربی طبیعی روی موها، با شامپو از بین می رود.


۲- موهای شما کم حجم و افتاده شده است.اگر حتی بعد از شستشو هم موهای شما درخشش و حجم خوبی ندارد، نشان از این دارد که شامپوی شما نمی تواند کار خود را به‌خوبی انجام دهد و شما باید آن را با یک شامپوی حجم دهنده یا تقویت کننده عوض کنید.


۳- تغییرات نامطلوبی در بافت موهای شما پدید آمده است.مثل چرب شدن یا خشک شدن بیش از حد. ممکن است این موضوع، به خاطر تغییرات محیطی و آب و هوایی باشد ولی به هرحال باید شامپوی خود را تغییر دهید.


۴- شوره موهای شما از بین نمی رود یا بعد از مدت کوتاهی با شدت بیشتری بازمی گردد. این مشکل ناشی از مقاوم شدن قارچهای تولید کننده شوره در برابر مواد ضد شوره موجود در شامپوی شماست. در این مواقع، باید با مراجعه به پزشک متخصص، از او بخواهید تا شامپوی دیگری را برای شما تجویز کند.

آیا تغییر مداوم شامپو، کار درستی است؟


عده ای بر این باورند که بعد از مدتی موها به مواد یک شامپو عادت می کند و برای داشتن موهایی سالم و زیبا، باید هر چند وقت یکبار شامپوی خود را تغییر داد. باید گفت که هیچ دلیل علمی برای این ادعا وجود ندارد. اگر موهای شما در وضعیت خوبی است و مشکل خاصی ندارد، هیچ دلیلی وجود ندارد که استفاده از شامپوی فعلی خود را قطع کنید.
دقیقا برعکس، تغییر مداوم شامپو ممکن است برای موها مضر باشد. اولا به موها اجازه نمی دهد تا به فرمولاسیون شامپو عادت کند و شما بتوانید قضاوت درستی داشته باشید که آیا این شامپو به درد موهای شما می خورد یا خیر. ثانیاً در تلاش خود برای تغییر هر چند وقت یک‌بار به مدل جدیدتر، ممکن است از شامپویی استفاده کنید که مناسب نوع موهای شما نباشد. بنابر این بهتر است از شامپویی که تا الان برای شما مفید بوده است، استفاده کنید مگر حس کنید که مشکل خاصی در موهایتان پدید آمده است.

چکیده:
شستشوی با شامپوی مناسب، یکی از ضروری ترین کارهایی است که برای مراقبت از موها باید انجام دهید. شامپو نه تنها بر روی تارهای مو بلکه روی پوست سر هم اثر می گذارند. به خاطر همین باید بدانید که چه شامپویی برای شما مناسب است. امروزه در بازار، مدلهای بی شماری از شامپوها و نرم‌کننده های مختلف وجود دارد که می تواند نیازهای مخصوص موهای شما را برطرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *