مو

چه زمانی باید موهای خود را کوتاه کنیم؟

کوتاه کردن مو

بعضی از خانمها، هر چند هفته یکبار موهای خود را کوتاه می کنند. بعضی دیگر سالی یکبار و شاید هم چند سال یکبار! برای داشتن موهایی سالم، قوی و بلند، باید به شکل منظم موهای خود را کوتاه کنید. مو از پروتئین به شکل کراتین درآمده درست شده است و مثل همه قسمتهای بدن، در اثر گذشت زمان، فرسوده می شود.

کوتاه کردن منظم مو، برای داشتن موهایی با جلوه زیبا، بسیار لازم و ضروری است. با توجه به مدل مو، جنس مو و ضخامت مو، دستورالعملهایی برای کوتاه کردن آن وجود دارد.در ادامه، به این موضوع می پردازیم.

 برای سرعت بخشیدن به رشد موها، چند وقت یکبار باید آن را کوتاه کنیم؟

هر شش تا هشت هفته یکبار. شاید تناقض آمیز به نظر برسد که برای بلند شدن موها، باید آن را کوتاه کنیم. ولی باید در نظر داشته باشید که با کوتاه کردن منظم نوک موها، از ایجاد موخوره جلوگیری می کنید. با بالا رفتن موخوره در طول موها، ساقه مو نازک و خشک می شود و با گذشت زمان، خرد شده و می ریزد. اگر موخوره روی موها به وجود آید، هیچ راهی برای ترمیم آن وجود ندارد و ناچار باید مقدار زیاد تری از موها را کوتاه کنید.
اگر موهای بسیار ضعیف و نازک یا بسیار خشک و زبری دارید یا زیاد ازرنگ مو و اتوی مو استفاده می کنید، باید فاصله بین موتاه کردن نوک موهایتان، کمتر از شش هفته باشد.چون این قبیل موها، بیشتر در معرض موخوره، شکستگی و آسیبند.

علایمی که نشان می دهند باید موهایتان را کوتاه کنید.

علائم هشدار دهنده ای هستند که به شما می گویند باید موهایتان را کوتاه کنید.فرقی هم نمی کند که موهایتان بلند، کوتاه، فر یا صاف باشد. البته توصیه می شود قبل از اینکه این علائم در موهایتان آشکار شود، نوک موهایتان را کوتاه کنید. زیرا بروز این علامتها، یعنی موهایتان به میزان قابل توجهی آسیب دیده است. اگر قبل از بروز این عوارض به موهای خود رسیدگی کنید، همواره موهایی سالم، درخشان و زیبا خواهد بود:

  • بروز موخوره
  • در هم گره خوردن موها و حلزونی شکل شدن نوک مو
  • چسبناک و ژله ای شدن نوک موها
  • از بین رفتن فر طبیعی مو
  • چند شاخه شدن نوک موها
  • پیشروی موخوره در طول ساقه مو

هر چقدر هم با موهای خود درست رفتار کنید و به آن برسید، حداکثر زمانی که می توانید برای کوتاه کردن نوک آنها صبر کنید، شش ماه است.چون بعد از این زمان، موها دچار موخوره می شوند.

حالا جداگانه به هرکدام از انواع موها می پردازیم.

چه زمانی باید نوک موهای کوتاه را قیچی کرد؟

هر دو تا چهار هفته یکبار. موی کوتاه، باید مرتبا کوتاه شود تا جلوه و زیبایی خود را حفظ کند. تا دو هفته، موی کوتاه، جلوه طبیعی خود را حفظ می کند ولی بعد از چهار هفته، شروع به بلند شدن بیش از حد می کند و جلوه خود را از دست می دهد.

چه زمانی باید نوک موهای نیمه بلند را قیچی کرد؟

هر هشت تا دوازده هفته یکبار. موهای نیمه بلند، معمولا زودتر از حالت مطلوب خارج می شوند. این مدل موها، وقتی جلوه خوبی دارند که پایین موها، حالت مرتبی داشته باشند.

رنگ موی مدیا
رنگ موی مدیا

چه زمانی باید نوک موهای بلند را قیچی کرد؟

هر شش ماه یکبار. موهای بلند، نیاز کمتری به کوتاه کردن نوک دارند. برای اینکه طول موها، بلندتر شود، باید دیرتر اقدام به چیدن نوک آنها کرد.با این حال توجه داشته باشیدکه هرچه طول مو بیشتر می شود، آسیب پذیری قسمت نوک مو هم افزایش می یابد. بنابر این هرگاه حس کردید موها بیش از حد دچار گره خوردگی می شوند یا نوک موها شروع به چندشاخه شدن کرده است، فورا باید قسمت انتهای موها را با قیچی کوتاه کنید. معمولا موهای کم پشت، زودتر از موهای پرپشت نیاز به کوتاه شدن دارند.

 چه زمانی باید نوک موهای پرپشت را قیچی کرد؟

هر شش ماه یکبار. نوک موهای پرپشت هم مثل موهای بلند می توانند دیر به دیر تر کوتاه شود.

چه زمانی باید نوک موهای فر و مجعد را قیچی کرد؟

هر شش ماه یکبار. موهای فر برای حالت دادن مناسب، باید کمی بلند باشند. به خاطر همین، می توانید برای افزایش طول موها، تاشش ماه برای کوتاه کردن آن صبر کنید. فر مو، می تواند حالتها و مدلهای مختلفی داشته باشد ولی در هر حال، اگر دیدید فر موهایتان، از حالت طبیعی و سالم، خارج شده است، وقت آن است که آن را کمی کوتاه کنید.

چه زمانی باید نوک موهای نازک و ضعیف را قیچی کرد؟

هر چهار تا شش هفته یکبار. معمولا موهای ضعیف  و نازک، بیشتر از اتوی مو و سایر حالت دهنده ها آسیب می بینند.به خاطر همین، نسبت به سایر موها، زودتر باید کوتاه شوند.

چه زمانی باید نوک موهای صاف را قیچی کرد؟

هر چهار تا شش هفته یکبار. موهای صاف، وقتی بلند می شوند سریعا حالت نامطلوبی پیدا می کنند.به خاطر همین موضوع، هر ماه یا دوماه یکبار، آن را کوتاه کنید، مخصوصا اگر علاوه بر صافی، موهایتان ضعیف و نازک هم باشد.

چه زمانی باید نوک موهای طبیعی را قیچی کرد؟

هر سه تا چهار ماه یکبار. رمز سالم ماندن موهای طبیعی و رنگ نشده، آبرسانی نوک آنها است. بهتر است همواره با سرم مو یا ماسک موهای آبرسان، رطوبت آنها را تامین کنید. اگر موهایتان را رنگ کردید، زمان بین دو کوتاه کردن را به دو ماه کاهش دهید. زیرا مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، آسیب پذیری مو را زیاد می کند.

چه زمانی باید نوک موهایی که طول مختلف دارند را قیچی کرد؟

هر هشت تا دوازده هفته یکبار. اگر موهایتان را به صورت لایه ای کوتاه کرده اید و طول تارهای مویتان، یکسان نیست، تا قبل از دوماه، جلوه موهایتان قابل قبول و زیبا خواهد ماند.اما بعد از این مدت، نیاز دارید که دوباره به اصلاح آن بپردازید. هرچقدر طول کلی موها بیشتر باشد، می توانید دیرتر ان را کوتاه کنید.

چه زمانی باید قسمت چتری مو را کوتاه کرد؟

هر ماه یکبار. البته بستگی به مدل موی شما هم دارد.اگر موهای چتری شما تا بالای ابرو است، هرماه باید آن را کوتاه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *