پوست, مو

مشکل عجیب پوست سر چرب و موهای خشک

موی خشک و پوست سر چرب

کسانی که همزمان پوست سر چرب و نوک موهای خشک، دارند همواره در نوعی سردرگمی و کلافگی به سر می برند و به هر راه حلی برای رفع یک مشکل رجوع می کنند، مشکل دیگر را شدید تر می کند.
مساله پوست سر چرب و نوک موی خشک، وقتی بروز پیدا می کند که ترشح چربی پوست سر یا سبوم، بیش از حد لازم است. در حالی که ریشه موها بسیار چرب هستند، نوک موها، در اثر از دست دادن رطوبت خود، خشک و آسیب دیده می شوند.
پی بردن به علت ایجاد این مشکل، می تواند شما را در یافتن راه حل، کمک کند. در ادامه به این مشکل نگاه دقیق تری می اندازیم.

چگونه بفهمیم همزمان به خشکی نوک مو و چربی پوست سر دچار شده ایم؟

برای اینکه پی ببرید آیا نوع موهایتان مختلط است یا نه، به این علایم توجه کنید.

  • موهای خود را بخوبی با شامپو بشویید و سپس نرم کننده بزنید و آبکشی کنید. اگر بعد از ۱ یا ۲ روز، ریشه موها دچار چربی شد و نوک آن دچار خشکی، مطمئنا شما با مشکل همزمان چربی پوست سر و خشکی نوک موها مواجهید.
  • ممکن است علت مواجه شدن با این مشکل، این باشد که بتازگی موهایتان را رنگ کرده اید.
  • پوست سر چرب، بسرعت آلودگیهای محیطی را جذب می کند و به خارش دچار می شود. همچنین خشکی موها در ناحیه نوک، ممکن است به موخوره منجر شود.

چه چیزی باعث چرب شدن پوست سر و خشک شدن نوک موها می شود؟

دلیل چرب شدن بیش از حد پوست سر، ترشح زیاد سبوم یا چربی طبیعی پوست است. ولی علل این ترشح زیاد، متعدد است. در ادامه به بعضی از این دلایل اشاره می کنیم:

۱- درماتیت سبوره‌ای

پوست سر مبتلایان به درماتیت سبوره‌ای، معمولا دچار التهاب و خارش شدید می شود. معمولا در این مواقع، پوست سر صورتی رنگ و پوسته پوسته شده می شود و نهایتا مقدار زیادی چربی ترشح می کند. این ترشح زیاد چربی به بروز شوره منجر می شود. درماتیت سبوره‌ای در برخی موارد نشانه بیماریهای خود ایمنی است. در هنگام مواجهه با این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

۲- اگزما / پسوریازیس

تعداد زیادی از بیماریهای پوستی هستند که ممکن است با چرب شدن پوست سر مرتبط باشند. دو مورد از این بیماریها، اگزما و پسوریازیس است. در هردوی این بیماریها، پوست سر، قرمز و پوسته پوسته و ریشه موها بشدت چرب می شود. در موارد حاد، پوست سر در اثر التهاب شدید، دچار تاول می شود.

۳- علل ارثی

ژنها، بسیاری از ویژگیهای بدن شما راتعیین می کنند. شما ممکن است به علل ارثی و ژنتیک به چرب شدن شدید پوست سر دچار باشید. همانطور که ضخامت و پرپشتی موها هم بی ارتباط با مسائل ژنتیک نیست. معمولا افراد دارای موهای کم پشت و نازک، بیشتر دچار مشکل چربی پوست سر و خشکی نوک موها می شوند.

۴- آکنه

بسیاری از افراد، در ناحیه پیشانی به آکنه دچار می شوند. با انکه بروز آکنه در پیشانی، دلیل قطعی برای چربی پوست نیست ولی نشان دهنده ترشح بیش از حد غدد چربی پوست سر است. وقتی چربی ترشح شده، در منافذ پوست، گیر می کند، جوش پوستی و آکنه پدیدار می شود.

۵- شستشوی بیش از حد

در موارد بالا به دلایل احتمالی چرب شدن پوست سر اشاره کردیم. اما شستشوی بیش از حد موها ممکن است دلیل خشکی نوک موهای شما باشد. استفاده روزانه از شامپو، برای سلامت موها مفید نیست. بااینکه شامپو، آلودگیها را از روی موها و پوست سر پاک می کند اما استفاده زیاده از حد آن، ممکن است آسیب زننده باشد و باعث شود چربیهای مفید به طور کامل از بین برود و نوک موها به خشکی دچار شود.

۶- نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث خشک شدن بیش از حد بافت موها می گردد. نور خورشید، باعث شکسته شدن کوتیکول؛ لایه خارجی ساقه مو می شود. این مساله به رنگ پریدگی موها و خشکی آن منجر خواهد شد.

۷- دستگاههای حرارتی

این روزها استفاده از حالت دهنده های حرارتی مو بسیار متداول شده است. با اینکه این دستگاهها، موهای شما را به شکل زیبایی در می آورند اما برای سلامت موها بسیار مضرند. حرارت این دستگاهها، باعث آسیب پذیر شدن و خشکی موها می شود.

۸- آب و هوا

شرایط آب و هوایی نامساعد هم یکی دیگر از موارد آسیب زننده به موها است. گرما یا سرمای شدید، باعث خشکی و شکنندگی ساقه موها می شود.

چگونه چربی پوست سر و خشکی نوک موها را کنترل کنیم؟

۱- در اولین قدم، باید نوع موهای خود را بشناسید تا به شکل صحیح، مراقبتهای متناسب با آن را انتخاب کنید. با شناخت صحیح نوع موهایتان، نیمی از راه را طی کرده اید.

۲- از محصولات مخصوص موهای مختلط استفاده کنید. مطمئن شوید که شامپو و نرم‌کننده شما همزمان برای پوست سر چرب و موهای خشک مناسب است.

۳- از محصولاتی که حاوی مواد مضر مانند پارابن، سیلیکون، اسانسهای مصنوعی و سولفات هستند، استفاده نکنید.

۴- سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که از مواد طبیعی و روغنهای گیاهی تهیه شده اند. نوع موهای شما هرچه که باشد، مواد طبیعی سلامت موهای شما را تضمین می کند.

۵- بعضیها ممکن است به شما توصیه کنند حتما از شامپو نرم‌کننده یک برند استفاده کنید ولی این موضوع ضرورتی ندارد. سعی کنید از نرم‌کننده ای استفاده کنید که چربی پوست سر را تنظیم کرده و نوک موها را از خشکی در آورد.

۶- رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا سلامت عمومی بدنتان تضمین شود. اگر بدن شما از درون سالم باشد، روند رشد موها به‌خوبی انجام می شود و بیشتر مشکلات مربوط به موها خود بخود از بین می رود.

۷- هر زمان حس کردید موها، دچار خشکی و موخوره زیاد شده است، نوک آنها را کوتاه کنید.

۸- با استفاده از لایه بردار یا اسکراب، می توانید سلولهای مرده پوست، چربی اضافی و آلودگیهای روی پوست سر را از بین ببرید.

چگونه از پوست سر چرب و موهای خشک مراقبت کنیم؟

۱- برخی از افراد معتقدند که شانه کردن موهای چرب، به آن آسیب می زند ولی در واقع شما با این کار، چربی مفید و طبیعی پوست سر را روی ساقه موها پخش می کنید.

۲- از برسهایی استفاده کنید که به لایه بیرونی موها آسیب نزند. بهترین نوع برس، برس مویی نرم است که بدون آسیب رسانی به موها، چربی طبیعی پوست را به سطح موها منتقل می کند.

۳- علاوه بر نوع برس، نحوه برس زدن موها نیز اهمیت دارد. متخصصین توصیه می کنند که چندین بار و با آرامش، موهای خود را از ریشه به سمت نوک، برس بزنید.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۴- اگر به طور روزانه مجبورید به خاطر چربی بیش از حد پوست سر، از شامپو استفاده کنید، سعی کنید فقط همین ناحیه با شامپو تماس پیدا کند. به این ترتیب، موها دچار خشکی بیش از حد نخواهد شد.

۵- برای آبرسانی، با روغنهای گیاهی، موهای خود را ماساژ دهید. این کار مخصوصا برای نوک موها بسیار مفید است.

۶- از وسایل حالت دهنده ای همچون اتوی مو و سشوار دوری کنید.

از چه محصولاتی برای موهای خشک و پوست سر چرب استفاده کنیم؟

  • اول از همه، مصرف محصولات دارای پارابن، سولفات، سیلیکون، الکل و اسانس مصنوعی را قطع کنید.
  • محصولاتی انتخاب کنید که دارای مواد اولیه و روغنهای طبیعی باشند.
  • از شامپوهای ملایم و نرم‌کننده های آبرسان استفاده کنید. به این ترتیب، موهای شما دچار خشکی نمی شوند.
  • از موسک موی بدون سیلیکون و مخصوص موهای مختلط استفاده کنید.
  • با استفاده از اسکراب پوست سر، الودگیها و چربیهای اضافی آن را از بین ببرید.
    چکیده:
    چربی همزمان پوست سر و نوک موهای خشک، کار مراقبت از موها را سخت و اغلب را افراد در انتخاب محصولات مربوط به مو دچار سردرگمی می کند. با این همه تغییر در عادات روزانه و انتخاب صحیح محصولات مراقبت از مو، می تواند به شما برای داشتن موهایی سالم، شاداب و درخشان کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *