مو

شانزده توصیه برای داشتن موهای سالم

با رعایت این نکات، موهایی سالمتر و زیباتر خواهید داشت:

1313

۱- موهای نرم خود را با سیلیکون، حالت پذیرتر کنید.

یکی از مشکلاتی که بعضی از خانمها با موهای خود دارند، نازکی و لختی آنهاست.استفاده از نرم‌کننده ها، باعث صافی و کم حجم شدن موها می گردد.به جای نرم‌کننده، می توانید از سرم موهای سیلیکونی که حاوی Dimethicone یا Cyclomethicone هستند استفاده نمایید. سیلیکونها، یک لایه نازک روی مو تشکیل می دهند که باعث افزایش نسبی حجم موها می شود بدون آنکه ایجاد چربی نماید.سیلیکون، حتی بعد از شستشو، روی موها باقی می ماند.

33

۲- برای سلامت موهای خود، آجیل و ماهی بخورید.

آن دسته از مواد غذایی که باعث حفظ سلامتی شما می شوند، بر روی موها هم اثر مثبت می گذارند و باعث می شوند آنها سالمتر و قویتر شوند.
ماهیها و انواع مغزها که در آجیل استفاده می شود، سرشار از امگا۳ و پروتئین هستند که باعث می شود که پوست سر سالمتری داشته باشید.سبزیجات، لوبیا و هویج هم برای موها بسیار مفیدند.
لازم به ذکر است که رژیم های لاغری که باعث کاهش شدید و سریع وزن می شوند، باعث کم شدن مواد مغذی در بدن می گردند که به تضعیف پیاز مو و ریزش آن منجر می شود.

77

۳- موهای خود را با آب ولرم بشویید.

آب داغ، چربی مفید و محافظ روی موها را که مثل یک نرم‌کننده طبیعی عمل می کند از بین می برد و در نتیجه درخشش طبیعی موهای شما کاهش پیدا می کند.به جای آب داغ، موهای خود را با آب ولرم بشویید و در هنگام شامپو زدن، به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید.

1616

۴- موخوره را با پروتئین از بین ببرید.

اگر به طور مداوم از رنگ مو، مواد دکلره یا سشوار و اتوی مو استفاده می کنید، باید بدانید که این کارها، لایه محافظ روی ساقه مو را از بین می برد و در نتیجه، موهای شما دچار موخوره می گردد.
خوشبختانه محصولات بسیاری مجود دارند که می توانند این آسیبها را جبران نمایند.
محصولی را انتخاب کنید که دارای پروتئین باشد.پروتئین موجود در ماسکهای مو، عمیقا در بافت مو نفوذ می کند و موخوره یا همان چند شاخه ای شدن نوک مو را از بین می برد.
البته باید توجه داشته باشید که این ترمیم و محافظت، تا زمان شامپو کردن دوباره موها دوام دارد و پس از شستن مجدد موها، باید مجددا از ماسک ترمیم موی پروتئینه، استفاده نمایید.

1515

۵- شوره سر، با روغن زدن برطرف نمی شود.

شوره، برخلاف باور عده ای، به هیچ وجه از لایه بیرونی و خشک پوست سر نیست و

زدن روغن به مو و پوست سر، اوضاع آن را بدتر می کند.

بهترین راه، استفاده از شامپوهای ضد شوره است.موقع استفاده از شامپوی ضد شوره، بگذارید کف آن، به مدت پنج دقیقه روی سر بماند.

1111

۶- سراغ سشوارهای پرقدرت نروید.

شاید شما هم از سشوارهای پرقدرت بالای ۲۰۰۰ وات استفاده می کنید تا چند دقیقه ای در مصرف زمان صرفه جویی نمایید و موهای خود را زودتر خشک کنید.جالب است بدانید که بنابر آزمایشی که انجام شده است، مصرف کنندگان اعلام کردند که سشوارهای پرقدرت و معمولی، هردو در زمان یکسانی موها را خشک کرده اند.تنها تفاوت سشوارهای گران‌قیمت و ارزان قیمت، در میزان سرو صدای آنها بود.سشوارهای باکیفیت و گرانتر، سرو صدای کمتری تولید می کنند.

55

۷- موهای خود را کمتر برس بزنید.


برس زدن زیاد موها در قدیم توصیه می شد. در آن زمان خبری از شستشوی مرتب موها نبود و گاه تا هفته ها و ماهها، موها شسته نمی شدند.به خاطر همین، برای جلوگیری از آسیب دیدن موها، توصیه می شد که روزانه و به طور مداوم، موها برس زده شوند.اما امروزه این امر، توصیه نمی شود.
ریزش پنجاه تا صد تار مو در روز طبیعی تلقی می شود.برای اینکه این مقدار افزایش پیدا نکند، برس زدن موها را محدود کنید.ضمنا از برسهایی که نوک بزرگ گرد دارند استفاده کنید.وقتی موهایتان خیس است از برس استفاده نکنید.به جای آن از شانه استفاده نمایید.

66

۸- محکم بستن موها به آنها آسیب می رساند.

اگر موهای خود را به شکل دم اسبی می بندید، باید بدانید که اگر موهایتان را بیش از حد سفت و محکم و کشیده شده ببندید، بافت مو پاره می شود و به ریشه آن آسیب وارد می شود.همچنین توجه داشته باشید که هر شب موهای خود را باز و آزاد کنید.
پیچاندن ۱۸۰ درجه ای موها نیز ممکن است به ریزش آنها منجر شود.
اگر می خواهید موهای خود را برای مدت طولانی چند ماهه ببافید، باید در ناحیه ریشه، کمی آنها را شل‌تر و آزاد تر ببافید تا فشار بیش از حد به پیاز موها وارد نشود.

اگر به طور مداوم از اکستنشنهای سنگین استفاده می کنید، بعد از هر سه ماه، به موهای خود برای مدتی استراحت بدهید.

22

۹- در میان سالی، از رنگ موهای ملایمتر و با مواد شیمیایی کم آسیب تر استفاده کنید.

با بالا رفتن سن، موها فقط سفید نمی شوند بلکه ضعیفتر و کم رشد تر هم می شوند. این به معنای آن است که اگر موهای شما آسیب بینند نمی توانید به راحتی آنها را کوتاه کنید به امید اینکه دوباره و به سرعت با موهای سالم جایگزین می شوند.به خاطر همین در سنین بالا باید از موادی استفاده کنید که حداقل آسیب را به بافت مو وارد نماید.

44

۱۰- در تابستان و زمستان، وز مو را از بین ببرید.

در تابستان، الکتریسیته ساکن روی موها و در زمستان، رطوبت زیاد هوا، باعث وز مو می شوند و حالت پذیری موها را از بین می برند.
برای رفع وز مو، از نرم‌کننده ها استفاده نمایید.همچنین شامپوهای با Ph متعادل هم می تواند به از بین رفتن وز موها کمک نماید.

1

۱۱- به موهای فر خود برس نزنید.

موهای فر و مجعد، بیشتر در معرض شکستگی، خشکی و خرد شدگی هستند.برای مرتب کردن موهای فر، از شانه های مخصوص که دندانه های بلند با فاصله زیاد دارند، به طور مختصر استفاده کنید.
نرم‌کننده های حاوی پلیمر، می توانند موها را نرم کنند و باعث حالت پذیری بهتر آنها شوند.

همچنین از مواد شیمیایی صاف کننده مو و اتوی مو کمتر استفاده نمایید چون باعث آسیب به بافت مو می شود.

1212

۱۲- از تغییر رنگ شدید موهایتان بپرهیزید.

ممکن است شما موهایی کاملا مشکی داشته باشید و بخواهید آن را به رنگ بلوند روشن در آورید.یا اینکه موهای طبیعیتان بلوند روشن است ولی می خواهید آن را کاملا تیره نمایید.توجه داشته باشید که تغییر اساسی و شدید رنگ مو، باعث آسیب جدی به بافت مو می شود.
متخصصان توصیه می کنند که برای آسیب ندیدن موها، حداکثر تا سه‌پایه آنها را روشنتر یا تیره‌تر نمایید.

1010

۱۳- به سشوارتان مدتی استراحت بدهید.

استفاده مداوم از سشوار، اثر تخریبی روی موها می گذارد و به ریزش مو منجر می شود.
در موقع استفاده از سشوار، آن را روی دمای پایین بگذارید.موهای نازکتر، در مقابل حرارت، آسیب پذیر ترند اما موهای ضخیم هم نیاز به محافظت در برابر گرما دارند.

برای مراقبت از موها، قبل از استفاده از سسشوار، از محصولات مراقبت از مو در برابر حرارت استفاده نمایید.

1414

۱۴- قبل از شنا کردن، دوش بگیرید.

وقتی قبل از شنا کردن، دوش می گیرید، موهایتان کاملا خیس و مرطوب می شوند و در نتیجه مقدار بسیار کمتری از آب استخر که حاوی کلر است، اجازه پیدا می کند که با بافت موهای شما در تماس باشد.در نتیجه، موهای شما از آسیب در امان می ماند.استفاده از کلاه مخصوص شنا هم توصیه می شود.

برای مراقبت بهتر، بعد از شنا، از محصولات مراقبت از مو با Ph متعادل استفاده نمایید.

99

۱۵- برای ترمیم موهایتان کمی صبر کافیست.

برای داشتن موهایی سالمتر، گاهی تنها چیزی که لازم دارید، این است که هیچ کاری نکنید.
شانه و برس زدن مداوم، خشک کردن، رنگ و دکلره کردن موها، به بافت موها آسیب می زند.حتی خشک کردن موها با حوله اگر با فشار زیاد همراه باشد، باعث آسیب به موها می گردد.اگر موهایی آسیب دیده دارید، مدتی هرگونه حالت دهی به موها را کنار بگذارید.وقتی موها بتدریج بلند شوند، موهای سالم جای موهای آسیب دیده را خواهند گرفت.

88

۱۶- مراقب تغییراتی که در موهایتان ایجاد می شود باشید.

تغییرات شدید در وضعیت موها، مثل نازکی و شکنندگی و ریزش ناگهانی، در مواقعی نشانه ای از بیماری هستند.همچنین گاهی خود داروها باعث ریزش مو می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *