پوست

مات شدن پوست

مات شدن پوست

یکی از چیزهایی که هیچگاه از مد نمی افتد، داشتن پوستی سالم، شاداب و درخشنده است. البته حفظ سلامتی و درخششش پوست، همیشه کار آسانی نیست و به دلایل مختلف، پوست شما ممکن است درخشش و جلوه خود را از دست بدهد. سلولهای مرده پوست، دائما در حال جایگزینی با سلولهای زنده و جوانند.اگر این روند، دچار اختلال گردد، پوست جلوه مطلوب خود را از دست می دهد و دچار ظاهری مات، خسته و بیمار می گردد. در چنین حالتی، چین و چروک پوست نیز، بیشتر جلوه گر می شود.

خوشبختانه  راههای ساده ای وجود دارد تا درخشش طبیعی را به پوستتان برگردانید. کارهای ظاهرا ساده ای وجود دارد که با انجام آنها، تغییرات مثبت زیادی در ظاهر پوستتان ایجاد خواهد شد. در ادامه، یک به یک به این موارد می پردازیم.

آب بدنتان کم شده است.

دهیدراته شدن یا کم شدن آب بدن، باعث کاهش جریان خون زیر پوست می شود و باعث می شود پوست، ظاهری رنگ پریده و مریض پیدا کند. به نظر می رسد که این مشکل با خوردن مقداری آب برطرف می شود ولی باید بدانید که تامین نشدن آب بدن به شکل مطلوب، آثار دراز مدتی از جمله چین و چروک و افتادگی پوست به دنبال دارد که رفع آنها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.
برای رفع مشکل کم آبی بدن، روزی هشت لیوان آب بنوشید.

پوستتان را لایه برداری نمی کنید.

در کنار شستشوی منظم، یکی از مهمترین کارهایی که برای مراقبت از پوست باید انجام دهید، لایه برداری است.  
خشکی پوست، یکی از دلایل ماتی پوست است. با انجام لایه برداری، در واقع، شما سلولهای مرده و خشک روی پوست را از بین می برید و به پوست سالم، درخشان و جوان زیر آن، اجازه می دهید تا نمایان شود.
استفاده از یک لایه بردار مناسب را به مجموعه کارهایی که برای مراقبت از پوست انجام می دهید، اضافه کنید. توجه داشته باشید که فقط از یک نوع لایه برداری استفاده کنید.یعنی از لایه برداری شیمیایی که با کرمها انجام می شود، همزمان با اسکرابها که به شکل فیزیکی لایه برداری می کنند، استفاده نکنید.برای لایه برداری شیمیایی، می توانید از کرمهای حاوی آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید.

از مرطوب‌کننده ها استفاده نمی کنید.

ماتی پوست، نشان می دهد که باید از یک آبرسان استفاده کنید. آسیبهای محیطی، در طول روز، شکافهایی روی پوست ایجاد می کنند که به از دست رفتن رطوبت پوست می انجامد.
کرمهای آبرسان، این شکافهای ریز را با لیپید که چربی طبیعی پوست است، پر می کند و سطح پوست، صاف، یکنواخت و درخشان می شود. بهتر است از مرطوب‌کننده های حاوی سرامید که آسیب دیدگی های پوست را ترمیم می کند و باعث حفظ رطوبت پوستی می شود و هیالورونیک اسید که باعث جذب آب دور سلولهای پوستی می شود، استفاده کنید. کرم آبرسان را با حرکات به سمت بالای دست، روی صورت و گردن بمالید تا گردش خون زیر پوستی تقویت شود. این کار باعث رسیدن اکسیژن بیشتری به پوست می شود و آن را سرزنده‌تر و سالمتر می کند.

دچار اضطراب و استرس مدام شده اید.

اضطراب، نقش بسیار مخربی بر وضعیت پوست دارد.هنگام اضطراب، میزان کورتیزول خون بالا می رود و گردش خون در همه جای بدن، ازجمله، در پوست، مختل می شود و این امر، به زیبایی، سلامت و درخشش پوست لطمه می زند.
سعی کنید استرستان را مدیریت و کنترل کنید.داشتن نگرش مثبت به وقایع زندگی می تواند در کاهش استرس مؤثر باشد.باید راههایی برای آرام کردن ذهن و بهبود شرایط، در حال و آینده بیابید.

رنگ مو
رنگ مو

کمبود خواب دارید.

هر عاملی که خواب شبانه را از شما بگیرد و بیدارتان نگه دارد، مستقیما به پوستتان آسیب می زند.خواب آرام شبانه فرصتیست برای سلولها و اعضای مختلف بدن، تا خود را بازسازی و ترمیم کنند.اگر این فرصت از سلولهای پوستی گرفته شود، نمی توانند به شکل صحیح سلامت خود را بازیابی کنند و در نتیجه، پوست، مات و رنگ و رو پریده خواهد شد.
سعی کنید هفت تا نه ساعت خواب راحت شبانه داشته باشید. کرم شب می تواند در بازسازی پوست موثر باشد. هر هفته یک شب می توانید هنگام خواب از ماسک صورت مرطوب کننده و آبرسان، استفاده کنید تا این روند را بهبود بخشید.در معرض آسیبهای محیطی قرار دارید.

محیط اطراف، قادر است از طریق آلودگیهای مختلف، کمبود رطوبت، بادهای شدید و اشعه فرابنفش، به پوست شما آسیب بزند. در تحقیقی که بر روی زنان شهرنشین و روستایی، به مدت بیست سال انجام شد، معلوم شد که زنان شهری، به مقدار بسار بیشتری دچار لک پوستی و چروک می شوند.
لازم نیست از شهر نشینی دست بکشید و به روستا پناه ببرید. اولین کاری که باید بکنید این است که هرشب قبل از خواب، صورت خود را کاملا تمیز کنید و بشویید تا ذرات آلوده، منافذ پوستتان را نبندد. هر صبح هم از یک کرم حاوی آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکالهای آزاد که در طول روز با سطح پوست تماس دارند، بهره بگیرید. همچنین همواره از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.ورزشهای هوازی هم به خاطر بهبود بخشیدان گردش خون و در نتیجه، تغذیه سلولی بهتر، می تواند وضعیت پوست شما را بهتر کند.

سیگار می کشید.

کشیدن سیگار، در کوتاه مدت و بلند مدت به سلامت پوست، ضربه می زند. مواد سرطان زای موجود در سیگار، مستقیما به پوست آسیب وارد می کند. کشیدن سیگار، باعث نابودی کلاژن پوست می شود و در نتیجه، پوست، پیر و پر از چین و چروک خواهد شد.
بهتر است راهی برای ترک سیگار پیدا کنید و برای همیشه از شر آن خلاص شوید.

از آرایش مات، بیش از حد استفاده می کنید.

حتی اگر پوست چربی دارید، از کرم پودر و پنکیک مات کننده، بیش از حد استفاده نکنید. مقدار کمی از چربی برای درخشش و شاداب نشان دادن پوست، لازم است. همچنین به یاد داشته باشید که نباید از پاک کننده های آرایش حاوی الکل استفاده کنید.
استفاده از یک هایلایتر مناسب می تواند درخشش پوست را بهبود بخشد.

رژیم غذایی مناسبی ندارید.

آنچه می خورید، تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست شما خواهد داشت. توقع نداشته باشید که با داشتن رژیم غذایی نامناسب، پوست شاداب و سالمی داشته باشید.
از غذاهای حاوی نمک زیاد و فست فودها دوری کنید.این نوع غذاها، آب را در داخل بافتها، حبس می کنند و باعث تورم آنها می شوند. علاوه بر نمک، کمبود فیبر، ویتامینهای مختلف و سایر مواد مغذی، می تواند بر سلامت پوست تاثیر بگذارد. بهتر است از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مثل لوبیاها، شاتوت و از این قبیل میوه ها بیشتر استفاده کنید. همچنین مواد غذایی همچون گردو و آووکادو می توانند چربی مفید پوست را تامین کنند. مرکبات و کیوی هم سرشار از ویتامین ث هستند که برای تولید کلاژن پوست مفیدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *