پوست

بابونه و فواید آن برای پوست

خواص بابونه برای پوست

بابونه، گیاهی است که از دوران باستان برای التیام التهابات پوستی استفاده کاربرد داشته است.
نگاهی می اندازیم به خواص شگفت انگیز این گیاه برای پوست و همچنین نحوه استفاده از آن.


آیا بابونه برای پوست، مفید است؟


بابونه، گیاهی است که برای رفع استرس، دردهای شکمی و تهوع استفاده می شود. همچنین می تواند در کاهش سوزش قلب و بهبود سلامتی عمومی بدن مؤثر باشد.
شروع استفاده از این گیاه برای پوست، به زمان یونان، روم و مصرباستان برمی گردد. آنها از این گیاه، برای التیام زخم ها استفاده می کردند. به این شکل که گلهای این گیاه را می کوبیدند و روی زخم می گذاشتند. همچنین به این روش، مشکلات پوستی از قبیل خشکی در زمستان و آفتاب سوختگی در تابستان را از بین می بردند.
امروزه با توجه به تحقیقات متعدد، روشها و کاربردهای زیادی برای این گیاه با به کارگیری تکنولوژی و دستگاههای جدید به وجود آمده است.

چند نوع بابونه برای مصرف در دسترس است؟


دو نوع از این گیاه در بازار وجود دارد. یکی بابونه رومی و دیگری بابونه آلمانی.
گونه های دیگری از آن مثل بابونه مراکشی هم وجود دارند ولی گونه رومی، به خاطر مواد تشکیل دهنده بهتر، گستره مصرف بیشتری دارد.
هردو گونه آلمانی و رومی این گیاه، دارای روغنی به نام کامازولین است. این روغن، بویی شیرین و شبیه به رایحه سیب دارد و برای شاداب سازی پوست بسیار مؤثر است. همچنین کامازولین به عنوان مسکن ملایم ، ضد التهاب و ضد باکتری هم کاربرد بسیاری دارد.


این گیاه به سه شکل به پوست شما کمک می کند:


۱- التهابات پوستی را درمان می کند.


این گیاه، التهابات پوستی چه مزمن چه کوتاه مدت را از بین می برد.التهابات ناشی از آکنه یا سایر مشکلات پوستی، با استفاده از بابونه قابل رفع است. همچنین در بهبود آفتاب سوختگی هم مفید واقع می شود.

۲- علائم پیری پوست را کاهش می دهد.


این گیاه سرشار از فلاونوئید و فیتوکمیکال ها است که خواص دارویی فراوانی دارند. این دو ماده، قادرند رادیکالهای آزاد را از بین ببرند و روند تکثیر سلولی را تسریع کنند. به همین دلیل، بتدریج، چین و چروکها و خطوط روی پوست، به مقدار زیادی از بین می روند.

۳- باعث تسکین پوستهای حساس می شود.


تحقیقات نشان داده است که بابونه می تواند باعث از بین رفتن پروستاگلاندین می شود، ماده ای در بدن که باعث حساس شدن پوست می گردد. به خاطر همین، بابونه، یکی از بهترین گزینه ها برای از بین بردن حساسیت پوستی است. همچنین استفاده از روغن بابونه بر روی پوست، مشکلات ناشی از آلرژی را محو می کند.

چگونه از بابونه استفاده کنیم؟


شما می توانید با این گیاه ماسک یا اسکراب صورت درست کنید.همچنین از روغن آن هم می توان برای پوست بهره گرفت.
در محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار، به شکل گسترده ای از عصاره بابونه و روغن آن، بهره گرفته می شود. آنتی اکسیدان موجود در بابونه به نام کامازولین، پوست را کاملا آبرسانی و نرم می کند. همچنین دمنوش آن هم برای سلامتی عمومی بدن، بسیار مفید است.
در ادامه، به چند روش ساده برای استفاده از این گیاه اشاره می کنیم.

ماسک صورت بابونه


مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری بابونه خشک، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوورا، آب جوش

بابونه خشک را در یک توری ریخته و مانند چای کیسه ای در یک فنجان آب جوش قرار دهید.سپس ژل آلوورا و عسل را در کاسه ای جداگانه مخلوط کنید. بعد از ۵ دقیقه، چند قاشق از آب فنجان را داخل کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید.
این مخلوط را به عنوان ماسک، روی صورت خود بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه، با آب ولرم بشویید و با حوله به آرامی خشک کنید.


اسکراب بابونه


مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری بابونه خشک، ۱ قاشق غذاخوری شکر، ۱ قاشق غذاخوری عسل

بابونه خشک را در یک توری ریخته و مانند چای کیسه ای در یک فنجان آب جوش قرار دهید. سپس شکر و عسل را در کاسه ای جداگانه مخلوط کنید.چند قاشق از آب فنجان را داخل کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید.
صورت خود را بشویید و مخلوط به دست آمده را به آرامی روی پوست صورت مانند یک اسکراب بمالید و این کار را به مدت ۵ دقیقه ادامه دهید. سپس صورت خود را بشویید و با حوله خشک کنید.

ماسک صورت بابونه


مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری بابونه خشک، ۱ قاشق، ۱ قاشق غذاخوری پودر جو دوسر،۲ قاشق غذاخوری عسل، روغن بادام

بابونه خشک را داخل یک کاسه بریزید.سپس عسل و پودر جو دوسر را به همراه ۳ قطره روغن بادام به آن اضافه کنید و کاملا همه مواد را باهم مخلوط کنید.
خمیر به دست آمده را روی پوست صورت قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. وقتی ماسک صورت کاملا خشک شد، آن را از روی صورت بشویید و بعد از خشک کردن صورت، از یک کرم مرطوب‌کننده روی پوست استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *