مو

طاسی زودرس و راههای مقابله با آن

ریزش موها

بروز طاسی در سنین نه چندان بالا، معضلی است که بسیاری از افراد با آن درگیرند. این نوع طاسی را طاسی زودرس می نامند. با اینکه ریزش روزانه موها تا حدی طبیعی است، اگر این ریزش، به بیش از ۱۰۰ تار مو در روز برسد، نشان دهنده وجود نارسایی در بدن تلقی می شود.
اگرچه با بالا رفتن سن، از دست دادن موها و بروز طاسی، یک امر طبیعی محسوب می شود اما بروز پیش از موعد آن باید مورد توجه قرار بگیرد و درمان شود.
در ادامه درباره علائم، دلایل و درمانهای این نوع طاسی صحبت خواهیم کرد.

طاسی زودرس چیست؟

اگر در سنین نوجوانی یا اوایل جوانی هستید و به شکل مداوم، مقدار زیادی از موهایتان را از دست می دهید، احتمالا به طاسی زودرس دچار شده اید. موقعی که تعداد زیادی از موهایتان را از دست بدهید، پوست سر از بین موهای باقی مانده هویدا می شود. تحقیقات نشان داده است که اکثر افرادی که به ریزش شدید موها مبتلا هستند بین ۲۳ تا ۲۸ سال سن دارند.
به طور کلی همواره ۱۰ درصد از موها در فاز استراحت هستند و به طور متوسط حدودا تا ۱۰۰ تار مو در هر شبانه روز می ریزد.هر فولیکول مو ۶ ماه وقت نیاز دارد تا بازسازی شود و دوباره به فاز رشد برگردد. به دلایل متعددی ممکن است ریزش موها افزایش یابد و رشد مجدد آن هم متوقف شود. در این زمان است که طاسی شروع به پدیدار شدن می کند. اگر طاسی زودرس، در مراحل اولیه مورد توجه قرار بگیرد، ممکن است بتوان روند کاهشی موها را متوقف کرد.

علائم طاسی زودرس

۱- سمت راست و چپ بالای پیشانی، کم پشت می شود.
۲- قسمت جلوی سر، کم پشت می شود.
۳- لکه های طاسی روی سر مشخص می شود.
۴- موقع شانه زدن یا دوش گرفتن، مقدار زیادی موی ریخته شده دیده می شود.
۵- طاسی در تمام قسمتهای پوست سر مشاهده می شود.

چه عواملی باعث طاسی زودرس می شود؟

۱- دی هیدروتستسترون یا DHT


دی هیدروتستسترون یک آندروژن یا هورمون جنسی است که ویژگیهای مردانه بدن را ایجاد می کند. این هورمون، عامل ریزش مو با الگوی مردانه در سنین بالا است. با این حال، زنان نیز از این هورمون تاثیر می پذیرند اما تعداد آنها از مردان بمراتب کمتر است.
این هورمون، نقش اساسی در رشد موها دارد ولی اگر ترشح آن بشدت زیاد شود، با تاثیر گذاری بر ریشه موها، باعث ریزش آن می شود. طاسی با الگوی مردانه، درمان خاصی ندارد ولی اگر در مراحل اولیه مورد توجه قرار بگیرد می توان از سرعت ریزش موها به مقدار قابل توجهی کاست.

۲- آلوپسیا آره آتا


آلوپسیا آره آتا یا ریزش موی منطقه ای، یک بیماری خود ایمنی است که در نهایت به ریزش غیرقابل پیش بینی موها منتهی می شود. در اکثر موارد، این ریزش مو، در قسمتهای کوچکی از سر رخ می دهد. در برخی افراد، این ریزش، به طور موقتی پدیدار می شود و بعد از مدتی از بین می رود ولی در موارد حاد، ممکن است به طاسی کامل منجر شود. با اینکه این نوع طاسی، در همه سنین و در هر دو جنسیت دیده می شود اما معمولا مبتلایان به این بیماری، کمتر از ۳۰ سال سن دارند.

۳- لوپوس


لوپوس هم یک بیماری مزمن خود ایمنی است که باعث ریزش موها و طاسی می شود. در واقع، ریزش موها نشانه اولیه بروز لوپوس است. لوپوس باعث فعال شدن بیش از حد سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه سلولهای سالم بدن مورد حمله قرار میکیرند. این بیماری با التهاب شدید پوستی آغار و به ریزش موها می انجامد. این بیماری اگر بموقع درمان نشود باعث ایجاد طاسی زودرس می گردد.

۴- ریزش موی تلوژن


معمولا همیشه ۸۵ درصد موهای سر، فعال و در حال رشد و ۱۵ درصد در حالت استراحت یا تلوژن هستند. ریزش موی تلوژن وقتی رخ می دهد که موهای در حال استراحت، در اثر موقعیت پراسترس بیکباره می ریزند. به خاطر این ریزش شدید، طاسی منطقه ای روی سر ایجاد می شود. البته این مساله موقت بوده و بعد از مدتی دوباره موهای جدید رشد خواهند کرد.

۵- اختلالات تیروئیدی


مشکلات طولانی مدت غده تیروئید مانند پرکاری یا کم کاری، می تواند باعث ریزش موی شدید گردد. اگر مشکلات تیروئید برطرف شود، ریزش موها متوقف و رویش موهای جدید آغاز می شود.
اما گاهی اوقات خود داروهای تیروئیدی منجر به ریزش مو می شوند. در این موارد، باید با پزشک خود مشورت و داروی دیگری را جایگزین آن کنید.

رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۶- تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی


اختلال موکنی یک بیماری روانی است که فرد مبتلا موهای خود را می کند. طولانی مدت شدن این بیماری، باعث ایجاد لکه های طاسی روی سر می شود. معمولا این بیماری از سنین نوجوانی آغاز می شود. به مرور زمان، این بیماری باعث بروز طاسی زودرس در مبتلایان می شود.

۷- طاسی زودرس ارثی


در بسیاری از خانواده ها، طاسی زودرس به شکل ارثی دیده می شود. در این خانواده ها افراد با رسیدن به سن خاصی، دچار طاسی می شوند. معمولا در این موارد کار خاصی نمی توان انجام داد.

۸- استفاده بیش از حد از حالت دهنده های مو


امروزه حالت دادن موها به وسیله دستگاههای حرارتی رواج زیادی دارد. این کار باعث آسیب دیدگی ساقه و کوتیکول موها می شود. استفاده بیش از حد از این وسایل، ممکن است باعث توقف فعالیت فولیکولهای مو شود. این مساله در نهایت به ریزش شدید موها منجر خواهد شد.

چگونه با طاسی زودرس مقابله کنیم؟

۱- درمانهای دارویی


اولین راهکار برای درمان طاسی زودرس، مراجعه به پزشک و دریافت راهنمایی های تخصصی است. متخصصین پوست و مو با معاینه پوست سر، می توانند به علت ریزش موها پی ببرند. همچنین آزمایش غده تیروئید هم می تواند در پیدا کردن درمان مناسب راهگشا باشد.
معمولا پزشکان مصرف مکملهای خوراکی حاوی آهن، روی و بیوتین را تجویز می کنند. داروهای دیگر متداول، میانوکسیدیل، آزلائیک اسید و فیناستراید است. اگر بیماری شما آلوپسیا آره آتا تشخیص داده شود، پزشکان معمولا تزریق استروئیدی تجویز می کنند.

۲- کاشت مو


اگر به طاسی زودرس مبتلا شده اید و هیچ درمان دارویی هم برای شما مفید نبوده است، آخرین را، کاشت مو است. این روش، از همه روشهای دیگر برای رویش مجدد موها موفق تر است اما نسبت به آنها گران‌تر است.

۳- درمانهای خانگی


درمانهای خانگی طاسی زود رس را درمان نمیکنند ولی از سرعت آن می کاهند. تخم مرغ، آب پیاز، حنا و چای ترش، برای کنترل ریزش مو مفید هستند. می توانید مخلوطی متشکل از این مواد درست کنید و روی پوست سر بگذارید. همچنین می توانید از روغن رزماری، روغن نارگیل و جنسینگ هم بهره بگیرید.

نکاتی ضروری درباره طاسی زودرس

۱- نشانه های ابتدایی طاسی زودرس را نادیده نگیرید. هر موقع نشانه ای از این بیماری دیدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. درمان در مراحل اولیه، نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

۲- تا جایی که می توانید از حالت دهنده های حرارتی مو اجتناب کنید.

۳- از محصولات مراقبت از موی طبیعی استفاده کنید و از محصولات شیمیایی حتی الامکان دوری کنید.

۴- همواره مراقب سلامت عمومی بدن خود باشید. بیماریهایی چون اختلالات تیروئیدی یا خود ایمنی ممکن است به ریزش شدید موها منجر شود.

۵- اگر با مصرف کردن داروی خاصی، ناگهان به ریزش مو دچار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است مربوط به عوارض جانبی دارو باشد. احتمال دارد پزشک شما داروی جایگزینی را برایتان تجویز کند.

چکیده:
طاسی زودرس، معمولا فشار روانی زیادی به افراد وارد می کند. اگر به محض دیدن علائم این بیماری برای درمان اقدام کنید، کنترل و رفع آن آسان تر خواد بود. حتما برای فهمیدن علت ریزش شدید موها به پزشک مراجعه کنید. با این کار می توانید به بهترین روش، با طاسی زودرس مقابله کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *