مو

شامپوی خشک چیست و چگونه عمل می کند؟

شامپوی خشک

شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید سریعا خود را به مهمانی یا جلسه ای مهم برسانید ولی می بینید که موهایتان بسیار چرب و بی حالت است. در چنین مواقعی است شامپوی خشک بسیار به کار می آید.
اگر حوصله یا وقت کافی برای دوش گرفتن و شستشوی موها، خشک کردن و حالت دادن موهایتان ندارید، می توانید از شامپوی خشک کمک بگیرید. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این محصول و نحوه عملکرد آن ارائه خواهیم کرد.

شامپوی خشک چیست و چگونه عمل می کند؟

شامپوی خشک، برای بعد از یک ورزش طولانی یا یک روز پرمشغله که نیاز دارید بسرعت سرو شکلی به موهایتان بدهید، بسیار کارایی دارد. این محصول به دو صورت اسپری و پودری تولید می شود.
ماده مؤثر اصلی در شامپوی خشک، یک پودر (مثل نشاسته ذرت) یا الکل است که عرق، چربی و آلودگیهای روی موها را می پوشاند و به آن جلوه ای زیبا و حجیم می دهد. به خاطر همین، شما نیاز به شستشوی سریع موها ندارید و به همین دلیل، در وقت شما صرفه جویی می شود.
غده های ترشح کننده چربی که در کنار فولیکول مو قرار دارد، دائما چربی ترشح می کنند. این چربی طبیعی، از موها و پوست سر مراقبت می کند. اما وقتی میزان زیادی از این چربی روی موها و پوست انباشته و با عرق مخلوط می شود، براحتی آلودگیها و باکتریها را به سمت خود جذب می کند.
نشاسته ذرت یا الکل موجود در این محصول، این چربیها را می پوشاند و رایحه اضافه شده به آن، به موها حالتی ترو تازه می دهد تا زمانی که شما فرصتی برای دوش گرفتن بیابید.
اگر از رنگ مو استفاده کرده باشید، می توانید از شامپوی خشک با رنگی نزدیک به رنگ موهایتان استفاده کنید.

مزایای استفاده از شامپوی خشک


۱- فاصله بین شستشوی موها را طولانی تر می کند.


بیشتر شامپوهای عادی، مواد شوینده ای دارند که اگر هرروز استفاده شوند، چربی مفید روی موها را از بین می برند. بااستفاده از شامپوی خشک می توانید فاصله بین شستشوی موها را افزایش دهید.

۲- حالت دهی موها را راحت تر می کند.


هنگام استفاده از فرکننده های برقی کمی شامپوی خشک به موها بزنید تا حالت دهی آن راحت تر و بادوام تر شود.

۳- به موها حجم می دهد.


زدن این محصول به موها قبل از سشوار کشیدن، یکی از بهترین راهها برای حجیم کردن موها است به ویژه اگر موهای کم پشت و نازکی داشته باشید.

۴- برای موهای رنگ شده مفید است.


استفاده مدام از شامپوی عادی باعث کم دوام شدن رنگ مو می شود. علاوه بر این، موهای رنگ شده یا دکلره شده، در برابر آسیب رسانی شستشوهای زیاد و حالت دهی با وسایل برقی، حساس ترند. استفاده از شامپوی خشک بین دفعات شستشو، باعث می شود رنگ موی شما دوام بیشتری داشته و برای هرگونه حالت دهی آماده باشد.

معایب استفاده از شامپوی خشک

۱- تمیز کننده نیست.

اگرچه نام این محصول “شامپو” است ولی به هیچ وجه موها را از آلودگیها و چربی، پاک نمی کند. اگر چند روز متوالی از این محصول استفاده کنید، روی ریشه موها رسوب تشکیل می شود که باعث شکستگی تارهای مو و بروز التهاب پوستی می گردد.

۲- استفاده بیش از حد آن باعث آسیب دیدگی می شود.

مصرف زیاد این محصول، باعث پوشیده شدن تارهای مو و در نتیجه بروز زبری و خشن شدن آن می شود. علاوه بر این استفاده زیاد از شامپوی خشک می تواند مانع رسیدن چربی طبیعی پوست به موها شده و بتدریج موها با ازدست دادن رطوبت، خشک و شکننده شوند.

۳- باعث ایجاد شوره می شود.

باقی ماندن این محصول بیش از دو روز روی موها و پوست سر، باعث به وجود آمدن بستری برای تولید آلودگی می شود و همین امر زمینه ساز بروز شوره سر خواهد شد.

۴- مواد افزودنی شامپوی خشک، باعث بروز التهاب می شود.

انواع اسانسهای خوشبو کننده و سایر مواد افزودنی موجود در شامپوی خشک، می تواند باعث بروز التهاب پوستی و حساسیت شود.

چگونه از شامپوی خشک به شکل درست استفاده کنیم؟

درباره نحوه صحیح استفاده از این محصول، اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از متخصصان، توصیه به مصرف شامپوی خشک فقط در ناحیه بالای سر می کنند در حالی که برخی دیگر، استفاده از آن را برای کل قسمتها مجاز می‌دانند. همچنین نحوه به کارگیری نیز بستگی به این دارد که از مدل پودری این محصول استفاده می کنید یا مدل اسپری.
اگر از مدل اسپری استفاده می کنید، به این شکل عمل کنید:

۱- موها را به چند دسته تقسیم کنید.
۲- اسپری را به خوبی تکان دهید و از فاصله حداقل ۳۰ سانتیمتری، به موها اسپری کنید.
۳- ابتدا از قسمت ریشه موها شروع کنید.
۴- اسپری شامپوی خشک را به صورت رفت و برگشتی حرکت دهید تا محتویات آن بیش از اندازه روی موها اسپری نشود.
۵- بعد از انجام کار، چند دقیقه صبر کنید تا شامپوی خشک روی موهای شما تاثیر بگذارد.
۶- موهای خود را ماساژ دهید تا به شکل یکنواخت روی موها پخش شود.
۷- با استفاده از یک شانه یا سشوار، اضافه مواد را از موها بزدایید.
۸- هرگز این محصول را روی موهای خیس استفاده نکنید.

نکته: می توانید شب، قبل از خواب از شامپوی خشک استفاده کنید تا موقع بیدار شدن، موهایی تر و تازه و زیبا داشته باشید.

چگونه شامپوی خشک مناسب را انتخاب کنیم؟

۱- نوع مو

شامپوی خشک معمولا در انواع مختلف برای موهای چرب، خشک و معمولی تولید می شود. حتما از مدل متناسب با موی خود استفاده کنید وگرنه بعد از مصرف، موهایتان دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

۲- برای موهای رنگ شده

اگر از رنگ مو استفاده کرده اید، حتما از شامپوی خشک رنگی و مطابق با رنگ موی خود استفاده کنید.

۳- اسپری یا پودری؟

با اینکه انتخاب یکی از این دو کاملا سلیقه ای است، بد نیست که هر دو مدل را امتحان کنید.معمولا شامپوی خشک پودری، حجم دهی بهتری در بر دارد و برای موهای کم پشت مناسب تر است.

۴- مواد تشکیل دهنده

حتما از روی بسته بندی، مواد تشکیل دهنده محصول را بخوانید و مطمئن شوید مواد مضری مثل پارابن در آن وجود ندارد.

۵- قبل از خرید، آن را بو کنید.

به شامپوی خشک معمولا اسانسهای خوشبو کننده می افزایند. قبل از خرید، آن را بو کنید تا ببینید از رایحه آن خوشتان می آید یانه.

مدت زمان باقی ماندن شامپوی خشک روی موها

به طور معمول، شما نباید بگذارید این محصول بیش از ۲ یا ۳ روز روی موها باقی بماند. همچنین متخصصان توصیه می کنند که بیشتر از ۲ بار در هفته از شامپوی خشک استفاده نشود. اگر شامپوی خشک بیش از حد روی سر بماند یا بیش از حد از آن استفاده شود، باعث مسدود شدن منافذ پوست و به تبع آن بروز التهاب خواهد شد.
حتما به صورت مداوم، موهای خود را با شامپوی عادی بشویید تا باقیمانده شامپوی خشک از روی موها کاملا پاک شود. این مساله می تواند در دراز مدت، سلامت موهای شما را تضمین کند.

چگونه شامپوی خشک را از روی موها پاک کنیم؟

۱- شستشو با آب و شامپو

بهترین راه برای پاک کردن شامپوی خشک از روی موها شستن آن با شامپو و آب است. اگر حس می کنید شامپوی خشک روی موها و پوست سر، رسوب کرده است از شامپوهای پاکسازی کننده (clarifying) استفاده کنید. البته به یاد داشه باشید که از این نوع شامپو، فقط ۱ بار در ماه استفاده کنید.


۲- استفاده از سشوار

اگر به شکل ناخواسته، مقدار زیادی از شامپوی خشک روی موها ریخته شد، با سشوار در دمای پایین و برس، اضافی آن را از روی موها پاک کنید.

۳- جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین می توانید براحتی رسوبهای باقیمانده از شامپوی خشک را از بین ببرید. ابتدا با جوش شیرین و آب، یک خمیر سفت درست کنید و به آن مقداری نرم‌کننده اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی موها بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه، با یک شامپوی ملایم بشویید و آبکشی کنید.

۴- آبلیمو یا سرکه سیب

به وسیله آبلیمو یا سرکه سیب، می توانید شامپوی خشک را از روی موهایتان پاک کنید. علاوه بر این، به علت اسیدی بودن، این دوماده می توانند میزان اسیدیته یا pH موها را هم تنظیم کنند. مقداری آبلیمو یا سرکه سیب را با آب کمی رقیق کنید و موها را با آن آبکشی کنید. سپس موها را با آب خالص، به‌خوبی بشویید.

چند جایگزین برای شامپوی خشک


اگر به شامپوی خشک دسترسی نداشتید می توانید از این جایگزینها استفاده کنید:

۱- پودر بچه

مقداری از پودر بچه را به قسمتهای چرب و براق موهایتان بزنید. مراقب باشید بیش از حد از این ماده استفاده نکنید چون جلوه مو را خاک آلود می کند.

۲- نشاسته ذرت

نشاسته ذرت هم می تواند به جای شامپوی خشک، چربی اضافی موها را از بین ببرد.مقداری از این نشاسته را به پوست سرتان بزنید یا با استفاده از برس آرایشی، آن را روی موها پخش کنید.

۳- آرد ذرت و نمک

نصف فنجان آرد ذرت و ۱ قاشق چایخوری نمک را باهم مخلوط کنید و با برس آرایشی به موهای خود بزنید. این کار باعث می شود تمام آلودگیها و چربیهای زائد روی موها از بین برود و آماده حالت دهی شود.

۴- ضد عفونی کننده دست

شما با زدن چند قطره از ژل ضد عفونی کننده دست به موها می توانید براحتی از شر آلودگی و چربی موها خلاص شوید. البته نباید در این کار افراط کنید.چون الکل موجود در آن، باعث خشکی بیش از حد موها خواهد شد.

۵- حوله کاغذی

ابتدا موهای خود را تقسیم کنید و مقداری حوله کاغذی را داخل موها و روی پوست سر خود بکشید. این کار باعث می شود چربی اضافی مو و پوست سر، جذب حوله کاغذی شود.
چکیده:
شامپوی خشک می تواند کارهای معجزه آسایی برای موهایتان انجام دهد و شما را از دوش گرفتن های مداوم بی نیاز کند. همچنین باعث بادوام تر شدن حالت موها و همچنین رنگ مو می شود. اما نباید در استفاده از شامپوی خشک، زیاده روی کنید و حداکثر بعد از ۲ تا ۳ روز، باید شامپوی خشک را با شستشو از روی موها پاک کنید.این کار باعث می شود که رسوبات باقی مانده از این محصول، پوست سر را دچار التهاب و خارش نکند. بهتر است قبل از خرید شامپوی خشک، درباره مدلهای مختلف آن اطلاعاتی کسب کنید و مدلی را که برای شما مناسب است انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *