زیبایی, مو

زنجبیل و رشد مو

خواص زنجبیل برای مو

از زمانهای بسیار دور، در طب سنتی هند، زنجبیل به عنوان یک داروی مؤثر در درمان بسیاری از بیماریها استفاده می شد. این ماده غذایی به خاطر خواص و ویژگیهای منحصربفرد، یکی از مواد غذایی بسیار مؤثر برای رشد موهاست. در این نوشته به ویژگیهای زنجبیل و روشهای مختلفی که می توان از آن برای کمک به رشد موها استفاده کرد، می پردازیم.

۱- جلوگیری از ریزش مو

زنجبیل تازه، حاوی مقادیر زیادی منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین هایی است که فولیکول مو را به خوبی تغذیه می کنند، استحکام آن را افزایش می دهند و از ریزش آن جلوگیری می کنند.

۲- درمان شوره سر

ریزش مو و شوره سر، معمولا در کنار هم ظاهر می شوند. دلیل این امر این است که شوره یا سلولهای مرده پوست، فولیکولها را بسته نگه می دارند و در نتیجه ریزش مو رخ می دهد. این ماده غذایی دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است که مانع ایجاد شوره و در نتیجه مانع ریزش مو می شود.

۳- درمان خشکی مو

خشکی موها باعث ضعیف وشکننده شدن آن می شود. زنجبیل به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی عمل می کند و رطوبت از دست رفته را به موها باز می گرداند.

۴- بهبود جریان خون

زنجبیل به خاطر داشتن ماده ای به نام جینجرول، به رگها انرژی می بخشد و به همین خاطر، گردش خون را بهتر می کند.گردش بهتر خون زیر پوستی، به بهتر تغذیه شدن ریشه مو و رشد بهتر آن منجر می شود.

۵- تغذیه موها با اسیدهای چرب

این ماده غذایی حاوی اسیدهای چربی نظیر اسید لینولئیک است که موها را تغذیه و استحکام آن را زیاد می کند.
زنجبیل با خواصی که گفته شد، یک ماده عالی برای تغذیه و استحکام موها است. مساله ای که اینجا مطرح می شود این است که چگونه باید از زنجبیل استفاده کرد؟ گاهی اوقات از پودر زنجبیل خشک برای موها استفاده میشود که ممکن است به موهای روشن، رنگ زرد بدهد.زنجبیل تازه این مشکل را ایجاد نمی کند و علاوه بر این، دارای مواد مغذّی بیشتر و برای موها مفید تر است .

روشهای مختلف استفاده از زنجبیل

زنجبیل و روغن

یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه له شده را در یک کاسه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید و به مدت ۵ دقیقه با نوک انگشتان ماساژ دهید. نیم ساعت صبر کنید و بعد از آن، سر خود را با شامپو بشویید.
این کار را دو روز در هفته انجام دهید.
ترکیب این ماده غذایی و روغن، خاصیت نرم‌کنندگی و تغذیه کنندگی قوی ایجاد می کند و باعث تقویت و ضخیمتر شدن موها می شود.

زنجبیل و آبلیمو

دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه له شده را با سه قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید.نیم ساعت صبر کنید و بعد از آن، سر خود را با شامپو بشویید.
این کار را دو روز در هفته انجام دهید.
خاصیت کلاژن سازی آبلیمو و خاصیت ضد میکروبی زنجبیل، در کنار هم علاوه بر افزایش رشد موها، باعث تنظیم اسیدیته (pH) پوست می شوند.

زنجبیل و آب

دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه له شده را با کمی آب مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید.۴۵ دقیقه صبر کنید و بعد از آن، سر خود را با آب بشویید.
اگر ریزش موی شدید دارید، این کار را دو روز در هفته انجام دهید.

زنجبیل و آب پیاز

دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه له شده را با یک عدد پیاز رنده شده مخلوط کنید. این مخلوط را در یک پارچه نازک فشار دهید و صاف کنید. عصاره به دست آمده را با یک تکه پنبه به پوست سر بمالید و پس از ۲۰ دقیقه سر خود را بشویید.
این کار را سه روز در هفته انجام دهید.
آب پیاز منبع غنی از ترکیبات گوگرد است که در رشد و سلامت فولیکول مو مؤثر است.این عصاره، باعث ضخیم‌تر شدن موها و سریعتر شدن رشد آن می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *