مو

ریزش مو در نوجوانان

ریزش مو در نوجوانان

ریزش مو در سنین بالا امر غیر منتظره ای نیست اما در دوران نوجوانی ریزش شدید موها حکایت از نوعی نارسایی در بدن دارد و اصلا اتفاقی عادی نیست. مواردی از قبیل ژنتیک، بیماریهای مختلف یا تغییرات هورمونی ممکن است از دلایل ریزش مو در نوجوانان باشد.
خوشبختانه با تغذیه صحیح، استفاده از محصولات مراقبت از موی باکیفیت و درمانهای پزشکی، می توان رشد موها را به حالت عادی بازگرداند. در ادامه نگاه دقیق تری به عوامل ریزش مو در نوجوانان می اندازیم.

علائم ابتدایی ریزش مو در نوجوانان چیست؟

۱- خالی شدن تدریجی جلوی موها
۲- پوسته پوسته شدن کف سر
۳- ریختن بیش از ۱۰۰ تار مو در شبانه روز
۴- وجود انبوهی از موهای ریخته شده روی بالش
۵- کاهش ناگهانی و شدید موها
۶- بروز طاسی به شکل لکه ای
۷- کم پشت شدن موها در ناحیه شقیقه ها

علت ریزش مو در نوجوانان چیست؟

۱- ریزش مو با الگوی مردانه


کاهش موها با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک یک عارضه کم و بیش متداول است.
این نوع ریزش مو، معمولا در پسران، از سنین نوجوانی آغاز می شود. حدود ۲۵% مردان دچار طاسی، زیر ۲۱ سال سن دارند. این نوع ریزش مو، معمولا با عقب رفتن موها در ناحیه بالای پیشانی شروع می شود و سپس موها در قسمت بالایی و میانی سر شروع به ریزش می کنند. دلیل این مدل ریزش مو، ممکن است ارثی یا از عوارض دارویی باشد. درمان کاهش موها با الگوی مردانه اگر در مراحل ابتدایی شروع شود، تا حد زیادی قابل درمان است.

۲- آلوپسیا آره آتا یا طاسی منطقه‌ای


این نوع طاسی هم ممکن است در نوجوانان دیده شود. این عارضه، نوعی بیماری خود ایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و فولیکولهای سالم را از بین می برد. در نتیجه فرد مبتلا، مقدار زیادی از موهایش را از دست می دهد و به طاسی دچار می شود.
این بیماری در زنان هم دیده می شود. معمولا ریزش، به شکل دایره ای کوچک آغاز می شود و بتدریج، بزرگ می شود. غالبا این نوع طاسی در افراد زیر ۳۰ سال بروز می یابد.

۳- تریکوتیلومانیا یا اختلال موکنی


این بیماری، یک عارضه روانی نادر است که فرد مبتلا سعی می کند موهای خود را بکند. این مشکل نادر، معمولا در سنین ۹ تا ۱۳ سال دیده می شود و فقط هم به موهای سر محدود نمی شود.فرد مبتلا، ابروها و مژه های خود را نیز ممکن است بکند.
این بیماری در دختران شایع تر از پسران است. در اثر این بیماری، لکه های طاسی روی سر به وجود می آید.

۴- داروها


مصرف برخی داروها، ممکن است نوجوانان را به کاهش موها دچار کند. داروهای ضد آکنه، ضد قارچ، ضد افسردگی، فشار خون یا داروهای دیگر، ممکن است اثر منفی بر وضعیت موها داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که حدود ۲۰% نوجوانانی که داروهای ضد آکنه یا ضد افسردگی مصرف می کنند، دچار ریزش مو می شوند. در زنان نیز داروهای ضد حاملگی یا داروهای مربوط به کیست تخمدان، ممکن است باعث ریزش مو شود.

۵- رنگ مو، مواد دکلره و سایر مواد شیمیایی


این روزها نوجوانان از رنگ مو، مواد وکلره، مواد صاف کننده یا فر کننده شیمیایی زیادی برای ایجاد تنوع در مدل موهایشان استفاده می کنند. عوارض جانبی این استفاده از این دست مواد شیمیایی، زیاد است. این مواد، کوتیکول مو را خشک وآسیب پذیر می کند. در نهایت، ریشه موها ضعیف شده و کاهش موها آغاز می گردد.

۶- مشکلات هورمونی


دختران نوجوان، گاهی دچار بیماریهای هورمونی از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، بیماریهای تیروئیدی و بیماریهای خود ایمنی می شوند. این نارساییها، ممکن است باعث کاهش شدید موها شوند.

۷- سوء تغذیه


یکی دیگر از عوامل ریزش مو در نوجوانان، داشتن رژیم غذایی نامناسب است.خیلی از آنان، اهمیتی به وعده های اصلی غذایی نمی دهند و خودشان را با خوردنیهای نه چندان مفید سیر می کنند. برای داشتن سلامتی، خوردن غذاهای باکیفیت در زمان مناسب، ضروری است. اگر به مقدار کافی مواد مغذی مانند ویتامین آ، ث، ای، د، زینک، آهن، بیوتین و اسید فولیک به بدن نرسد، موها دچار ریزش می شوند.

۸- استرس


با اینکه دوران نوجوانی، از بهترین دورانهای زندگی است اما معمولا با استرس و اضطرابهای مختلف، همراه است. نوجوانان معمولا بتناوب، نوعی تعلیق یا گمگشتگی و عدم قطعیت را تجربه می کنند. تغییرات بدنی، مسائل مربوط به مدرسه و همکلاسیها و مشکلات انتخاب شغل عموما آنان را دچار استرس می کند که ممکن است باعث بروز ریزش مو شود.

رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۹- کچلی یا قارچ پوستی


درماتوفیتوز یا قارچ پوستی باعث ریزش مو به شکل لکه ای می شود. به خاطر وجود نوعی قارچ، پوست دچار زخم می شود و این زخم، باعث ریزش موها می گردد.

۱۰- ریزش موی تلوژن


این بیماری نیز یکی دیگر از عوامل ریزش مو است که خوشبختانه به شکل موقتی رخ می دهد. استرس، کاهش شدید وزن و غیره ممکن است باعث بروز این بیماری شود.

ریزش مو تا چه مقدار در نوجوانان، طبیعی است؟

برای افراد سالم، ریزش حداکثر ۱۰۰ تار مو در شبانه روز، طبیعی است. اما با فرا رسیدن دوران بلوغ، به خاطر برهم خوردن تعادل هورمونی، این میزان ممکن است بیشتر شود.

درمان ریزش مو در نوجوانان

درمان ریزش مو در نوجوانان، کاملا بستگی به عاملی که این ریزش مو را ایجاد کرده است دارد. پیروی از برنامه تغذیه ای درست، کاهش اضطراب و داشتن خواب کافی، تا حد زیادی به کاهش ریزش مو کمک می کند. استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب با نوع موی شما هم در رفع ریزش مو بی تاثیر نخواهد بود.
اگر با این روشها کاهش قابل توجهی در ریزش موها دیده نشد، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. مطابق با علائم و نشانه های بروز بیماری، پزشک متخصص داروی متناسب با آن بیماری را تجویز خواهد کرد. در ادامه به بعضی از این راه حلها می پردازیم.

۱- پلاکت درمانی یا PRP

پلاکت درمانی یک روش بدون عوارض جانبی و ساده برای بهبود رشد موهاست. متخصصان، این درمان را برای انواع ریزش موها توصیه می کنند. در این روش، میزان غلظت پلاکت موجود در در پلاسمای خون گرفته شده از فرد را افزایش می دهند و قسمتهای مختلف پوست سر تزریق می کنند.حداقل سن افراد برای استفاده از این روش، ۱۸ سال است.

۲- ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، دارویی است که با هدف درمان ریزش مو، هم برای مردان و هم برای زنان تجویز می شود. دوز دارو و میزان استفاده از آن برای هر فرد، کاملا قابل تنظیم است. در بعضی افراد عوارض قابل چشم پوشی دیده می شود، مثل پوسته پوسته شدن مختصر کف سر یا کمی بیشتر شدن مقدار موهای زائد.

۳- کاهش استرس

قطعا کم کردن استرس و اضطراب، در مواقعی که این موضوع، باعث ریزش مو شده است، ضروریست. می توانید از روشهایی از قبیل مدیتیشن، کلاسهای ورزشی، یوگا یا رقص، بهره ببرید.

۴- رژیم غذایی سالم

سوء تغذیه، یکی از عوامل اصلی ریزش مو محسوب می شود و برای رفع این مشکل باید از غذاهایی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. سعی کنید روزانه به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید. با رساندن مواد لازم به بدن از راه تغذیه مناسب، مانع ریزش موها خواهید شد.

۵- مکملهای مفید برای مو

مکملهایی که برای تقویت مو استفاده می شوند، قادرند در رشد مجدد آن مفید و مؤثر باشند.انواع زیادی از این نوع مکملها در بازار قابل تهیه هستند ولی بهتر است قبل از مصرف، با پزشک متخصص مشورت کنید.

چکیده:
ریزش مو برای نوجوانان، بسیار عذاب آور است، اما همانطور که ذکر شد، اقدام مؤثر در مراحل اولیه آن، بی نهایت مهم است. بهتر است زمانی که متوجه ریزش مو شدید، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با مشخص شدن علت ریزش مو، درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *