پوست

روغن غیر کومدوژنیک چیست؟

تعداد زیادی از روغنهای طبیعی وجود دارند که حتی روی پوستهای جوشدار و مستعد آکنه هم قابل استفاده هستند. این روغنها به روغنهای غیر کومدوژنیک معروفند. به این معنا که منافذ پوستی را نمی بندند و باعث ایجاد آکنه نمی شوند.


کومدو (Comedo) به معنی “منافذ مسدود شده” است. منافذ مسدود شده، به بروز انواع جوشهای سرسفید، سرسیاه و آکنه منجر می شود. ویژگی یک محصول یا روغن غیر کومدوژنیک،این است که باعث انسداد منافذ پوستی نمی شود. معمولا روغنهای غیر کومدوژنیک حاوی انواع ویتامینها، آنتی اکسیدانها و اسیدهای چرب مفید برای پوست هستند که باعث آبرسانی عمیق پوست و بهبود بافت آن می شوند.


درجه کومدوژنیک، عددی است که مشخص می کند محصول مورد نظر،باتوجه به مواد اولیه تشکیل دهنده آن، به چه میزان ممکن است باعث انسداد منافذ پوست شود. به هر روغن، یک عدد از ۰ تا ۵ نسبت داده می شود. به این ترتیب، محصولی با درجه کومدوژنیک ۰، کمترین میزان انسداد منافذ پوستی و محصولی با درجه کومدوژنیک ۵، بیشترین میران انسداد منافذ پوستی را ایجاد می کند.
روغنهایی با درجه ۰ تا ۲ برای اغلب پوستها قابل استفاده هستند. در مقابل، روغنهایی با درجه ۴ و ۵، می توانند باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش و سایر مشکلات پوستی مخصوصا برای پوستهای چرب شوند.


ده روغن غیر کومدوژنیک مفید برای پوست


تعداد زیادی روغن غیر کومدوژنیک در بازار موجود است و هرکدام باتوجه به ترکیبات خود، به شکلی برای پوست مفید هستند.


۱- روغن هسته انگور با درجه کومدوژنیک: ۱


این روغن چند منظوره، در رنگهای مختلف وجود دارد.روغن هسته انگور، به خاطر دارا بودن مقدار زیادی ویتامین ث و ای ، انواع آنتی اکسیدان و لینولئیک اسید، یک روغن عالی برای تقویت پوست است. همچنین این روغن، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و به همین دلیل، برای پوستهای آکنه دار، بسیار مفید است. ویتامین ث موجود در روغن هسته انگور هم می تواند لکهای ناشی از تجمع پیگمنتهای پوستی (hyperpigmentation) را از بین ببرد.
علاوه بر از بین بردن آکنه، این روغن خاصیت آبرسانی بسیار بالایی دارد و در کنار آن، روند پیری پوست را کند می کند. یک پژوهش علمی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که روغن هسته انگور توانایی بالایی هم در ترمیم زخمها دارد.

۲- روغن دانه آفتابگردان با درجه کومدوژنیک: ۰


علاوه بر سبکی، این روغن دارای درجه کومدوژنیک صفر است و بنا بر این، با اطمینان می توانید آن را به عنوان روغن پایه یا روغن اصلی استفاده کنید. روغن دانه آفتابگردان، حاوی ویتامین ای، بتاکاروتن و انواع اسیدهای چرب است.
روغن دانه آفتابگردان را برای تمیز کردن پوست، از بین بردن سلولهای مرده و بازکردن منافذ پوستی به کار ببرید. آنتی اکسیدانهای موجود در این روغن، از پیری زودرس پوست و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می کند. پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد، نشان داد که استفاده از روغن دانه آفتابگردان، می تواند در تقویت پوست نوزادان بسیار مفید باشد.

۳- روغن دانه رزهیپ با درجه کومدوژنیک: ۱


ویتامین ث موجود در روغن دانه رزهیپ، باعث روشن شدن پوست و صاف شدن آن می شود. همچنین در از بین بردن خطوط ریز روی پوست نیز مفید است.
روغن دانه رزهیپ، در پزشکی هم کاربردهای زیادی دارد.

۴- روغن چریش با درجه کومدوژنیک: ۱-۲


این روغن، سرشار از آنتی اکسیدان است و در طب سنتی، کاربرد بسیاری داشته است. روغن چریش، دارای خواص آنتی باکتریایی و ضد قارچی قوی است و به همین دلیل، برای درمان انواع مشکلات پوستی مفید است.

۵- روغن شاهدانه با درجه کومدوژنیک: ۰


این روغن، دارای مقدار زیادی ویتامین آ، ث، ای و اسیدهای چربی چون لینولنیک اسید است.روغن شاهدانه، به عنوان یک آبرسان عالی، بدون ایجاد انسداد منافذ پوستی، همچنین برای کاهش بروز علائم اگزما قابل استفاده است.

۶- روغن کرچک با درجه کومدوژنیک: ۱


این روغن، یک آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان طبیعی و دارای خاصیت ضد التهابی برای درمان آکنه است. همچنین در پیشگیری از پیری پوست، اثر بسزایی دارد.

۷- روغن بادام شیرین با درجه کومدوژنیک:۲


این روغن خوشبو، حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ای و آ و انواع اسیدهای چرب است. روغن بادام شیرین یک مرطوب کننده عالی برای پوستهای خشک محسوب می شود. همچنین این روغن، در بهبود درماتیت پوست دست بسیار موثر است.

۸- روغن همیشه بهار با درجه کومدوژنیک:۱


این روغن، دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. خاصیت ضد التهابی روغن همیشه بهار، در درمان بسیاری از ناراحتی های پوستی موثر است. همچنین این روغن همه کاره، در بهبود زخم و ایجاد پوست تازه، بسیار مفید است.

۹- روغن کاملیا با درجه کومدوژنیک:۱


روغن کاملیا که به روش پرس سرد تولید شده باشد، منبع خوبی برای اولئیک اسید است که برای رفع خشکی پوست، آفتاب سوختگی و سایر مشکلات پوستی بسیار مفید است.

۱۰- روغن جوجوبا با درجه کومدوژنیک:۲


این روغن نیز دارای خاصیت ضد میکروبی قوی آنتی اکسیدانهای فراوان است که باعث بهبود آفتاب سوختگی، زخمها و سایر مشکلات پوستی می شود. به خاطر دارا بودن ویتامین ای، روغن جوجوبا، برای کاهش جای زخمها هم کاربرد دارد.

همیشه قبل از استفاده از هر نوع محصول مراقبت از پوست، تست حساسیت انجام دهید. مقدار بسیار کمی از روغن مورد نظرتان را روی پوست قسمت داخلی مچ بزنید و تا ۲۴ ساعت صبر کنید.اگر هیچگونه واکنش ناشی از حساسیت پوستی ایجاد نشد، آنگاه با خیال راحت از آن برای تمام قسمتهای پوست می توانید استفاده کنید.
غیر از مساله تست حساسیت، به چند مورد دیگر هم توجه داشته باشید:
• تا حد امکان، از روغنهای ارگانیک و خالص استفاده کنید تا پوست دچار مشکلات احتمالی نشود.
• مطمئن شوید که روغنها، تازه و بدون ذرات خارجی هستند.چون روغنها به طور کلی سریع فاسد و آلوده می شوند.
همچنین اگر سابقه حساسیت به گیاهان یا میوه ها داشته اید، درباره استفاده از روغنها، با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.
اگر بعد از استفاده از روغنها، پوست دچار قرمزی خارش یا التهاب شد، سریعا استفاده از آن را قطع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *