مو

دکلره کردن مو

دکلره کردن مو

اگر تابحال موهای خود را دکلره نکرده اید، احتمالا به خاطر شنیدن تجربیات دیگران، درباره سوختن و آسیب دیدن موهایشان، از اقدام به این کار وحشت دارید. می ترسید مبادا موهای شما هم آسیب جدی ببیند یا از آن بدتر، کاملا بسوزد. از طرف دیگر، این کار به شما اجازه می دهد موهایتان را به رنگهای روشنی که دلخواهتان است درآورید و از این تغییر لذت ببرید. بیایید کمی درباره دکلره کردن موها، اطلاعات کسب کنیم.

عمل دکلره کردن موها، چطور انجام می شود؟

ماده دکلره کننده که به یکی از دو صورت پودر یا کرم تولید می شود، رنگدانه های طبیعی مو را از بین می برد. همراه این ماده، باید از اکسیدان استفاده شود که انواع مختلفی دارد و بنا به مقداری که می خواهید موهایتان را روشنتر کنید، می توانید اکسیدان قویتر یا ضعیفتری به کار ببرید.
با اینکه با به کار گیری روش درست، می توانید از سوختن موها، جلوگیری کنید، اما به هر حال، روشن کردن موها، در بافت آن تاثیر می گذارد و وضعیت آنها مثل قبل از دکلره شدن، نمی شود.

آیا گرما می تواند در سرعت بخشیدن به عمل دکلره کردن، مؤثر باشد؟

وقتی مواد، روی سر قرار می گیرند، به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی، گرما تولید می کنند. برای اینکه موها به شکل بهتر و یکنواخت تری دکلره شوند، معمولا در سالنهای آرایش، از کلاه پلاستیکی و باد گرم سشوار استفاده می شود. به یاد داشته باشید که ریشه مو به خاطر نزدیک بودن به پوست سر، گرمای بیشتری دریافت می کند و به خاطر همین، معمولا ریشه های مو، بیشتر روشن می شوند. برای یکدست‌تر شدن کار، می توان دکلره ضعیف تری را برای ریشه ها به کار برد.

چه اکسیدانی برای دکلره کردن مو مناسب است؟

معمولا اکسیدان شماره ۱، برای این فرایند، بیش از حد ضعیف است. اکسیدان شماره ۳ هم با اینکه باعث روشن شدن عالی موها می شود، ولی ریسک سوختن موها را بالا می برد.
اگر در خانه می خواهید موهایتان را رنگ کنید بهتر است از اکسیدان شماره ۲ استفاده کنید و اگر به روشنی مطلوب دست پیدا نکردید، دوباره موها را دکلره کنید.

رنگ مو
رنگ مو

چگونه از سوختن موها جلوگیری کنیم؟

غیر از انتخاب پودر یا کرم مناسب و با کیفیت و همچنین اکسیدان با قدرت مناسب، کار ساده ای که برای جلوگیری از سوختن و آسیب دیدن موها می توانید بکنید این است که از چند روز قبل از روشن کردن، موهای خود را نشویید. با این کار، چربی طبیعی پوست سر، سطح خارجی موها را می پوشاند و به عنوان یک محافظ عالی عمل می کند.

ممکن است پوست سر، به خاطر وجود آمونیاک، دچار خارش شود ولی این به معنی این نیست که پوست و موی شما در خطر سوختگی قرار دارند.

چگونه از موهای دکلره شده، مراقبت کنیم؟

لازم است که بعد از روشن شدن موها، آنها را به‌خوبی آبرسانی کنیم. زیرا در حین دکلره کردن، مقدار زیادی از چربی و رطوبت مو از بین می رود. به خاطر باز شدن کوتیکول مو و خارج شدن رنگدانه های طبیعی از آن، موها خشک و شکننده تر از قبل می شوند و حدودا یکی دو هفته ای وقت لازم است تا موها حالت طبیعی خود را بتدریج بازیابی کنند.
خودداری از حالت دهی به موها با اتوی مو و سشوار هم می تواند در جلوگیری از آسیب دیدگی موها مؤثر باشد.
شامو کردن موها هم می تواند آسیب دیدگی موهای تازه روشن شده را بیشتر کند. بهتر است موهای دکلره شده را بیشتر از دوبار در هفته، دکلره نکنید. همانطور که گفته شد، در این فرایند، مقدار زیادی از چربی طبیعی موها از دست می رود. شامپو کردن زیاد، باعث بدتر شدن خشکی موها و از دست رفتن بیشتر چربی آن می شود.

خودمان در خانه موهایمان را دکلره کنیم یا به سالن آرایش مراجعه کنیم؟

دکلره کردن موها در خانه، چندان توصیه نمی شود. چون علاوه بر اینکه کار چندان آسانی نیست، خطر آسیب دیدگی و سوختن موها، همچنین یکنواخت در نیامدن نتیجه کار، شما را تهدید می کند. اگر موها آسیب جدی ببینند، بازگرداندن آن به وضعیت سابق، آسان نخواهد بود و تا مدتها باید ظاهر نامطلوب موهایتان را تحمل کنید.   

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *