مو

تغذیه موها چگونه باید انجام شود؟

تغذیه موها

همه افراد می خواهند موهایی نرم، درخشان و خوش حالت داشته باشند. موهایی بدون آسیب دیدگی و حالت پذیر. برای رسیدن به این هدف، باید علاوه بر استفاده از محصولات موی باکیفیت، به تغذیه موها نیز اهمیت کافی بدهید.
در ادامه فهرست کاملی از کارهایی را که برای مراقبت و تغذیه موها باید انجام شود، ارائه می کنیم.

منظور از تغذیه موها چیست؟


داشتن موهایی درخشان و زیبا، در گروی داشتن بدنی سالم است که به‌خوبی از مواد مفید و لازم، تغذیه کند. تغذیه کردن موها، عبارت است از رساندن مواد لازم هم از طریق غذا به شکل داخلی و هم از راه محصولات مراقبت از مو به شکل خارجی. وقتی موها خوب تغذیه شده باشد، احتمالا بروز شکستگی تارهای مو، بشدت کاهش می یابد. در چنین حالتی، موها پرپشت، نرم، قوی، درخشان و خوش حالت می شوند.
استفاده ازماسکها برای تغذیه عمیق موها، سبک زندگی، میزان استرس، وضعیت خواب و مصرف مکملهای خوراکی، وضعیت سلامتی موهای شما را معین می کند.

داشتن رژیم غذایی نامناسب، کم خوابی مداوم، سطح استرس بالا و برخی بیماریها، موها را دچار مشکلات جدی می سازد. همچنین استفاده زیاد از حالت دهنده های حراتی مانند سشوار و اتوی مو، مواد صاف کننده شیمیایی، مواد دکلره و رنگ مو نیز آسیب پذیری موها را بشدت افزایش می دهند.

تغذیه موها

محصولات مناسب استفاده کنید.


حتما از محصولاتی استفاده کنید که با نوع موهای شما سازگار باشد. موهای شما در هر کدام از وضعیتهای خشک، وز دار، صاف، چرب یا معمولی باشد، باید محصولی متناسب با آن انتخاب کنید.
باتوجه به وضعیت موها، از مواد و محصولات ذیل استفاده کنید:

روغن مو

یکی از بهترین راههای رساندن مواد غذایی به موها، استفاده از روغنها است. برای موهای معمولی یا موهایی که به مقدارکمی چرب است از روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. برای موهای کاملا چرب نیز مصرف روغن رزماری که خاصیت ضد باکتریایی بالای نیز دارد، توصیه می شود. برای موهای خشک، از روغن بادام و روغن آرنیکا استفاده کنید.

روش مصرف

مقداری از روغن را گرم کنید و با آن پوست سر را ماساژ دهید. این کار باعث تغذیه ریشه موها و فولیکول آن می شود. همچنین، گردش خون زیر پوستی را بهبود می بخشد. بهتر است بعد از انجام ماساژ، با کلاه نایلونی، موها را بپوشانید تا منافذ پوست سر، باز شده و جذب مواد مغذی بهتر انجام گردد.

شامپو

موهای معمولی

رسیدگی به این نوع موها چندان سخت نیست. کافیست شامپویی برگزینید که با دارا بودن موادی چون عصاره آووکادو و آلوورا، موها را تغذیه و با موادی به نام سورفکتانتها، عمل تمیز کردن را انجام دهد.

موهای چرب

برای شستن موهای چرب، شامپوی شما باید حاوی موادی چون جنسینگ، بابونه، چای سبز و عصاره درخت چای باشد.
مواد دیگری چون کتوکونازول، سالیسیلیک اسید و سلنیوم سولفاید نیز به از بین رفتن قارچهای پوستی و در نتیجه سالم ماندن پوست سر کمک می کنند.
همچنین موهای چرب، به شامپویی با میزان اسیدیته یا pH بالاتر از ۶ یا ۷ نیاز دارد.

موهای خشک

موهای خشک و موهایی که در اثر استفاده از رنگ مو و مواد دکلره، دچار آسیب شده اند، نیاز مبرمی به شامپوهایی سرشار از مواد آبرسان قوی دارند. به خاطر اینکه ساقه این نوع موها، بشدت سوراخ سوراخ است و براحتی رطوبت درونی خود را از دست می دهد.
شامپوی مناسب این موها، باید حاوی روغن آرگان، بیوتین یا شی باتر باشد.

نرم کننده

یک نرم کننده خوب باید موها را نرم و درخشان سازد بدون آن که باعث چرب شدن یا سنگینی آن شود.

موهای معمولی

این نوع موها، نیاز به نرم کننده ای حاوی عصاره چغندر، پروتئین شیر و عصاره های گیاهی برای درخشان شدن و تقویت تارهای مو دارد.

موهای چرب

موهای چرب، به نرم کننده های ملایم تری احتیاج دارند تا باعث چرب تر شدن آن نشود. اگر موهای بلندی دارید، نرم کننده را فقط به نوک و قسمتهای میانی موها بزنید.
نرم کننده های مناسب برای موهای چرب باید حاوی لمون گرس، ویتامین ث و شی باتر باشند. همچنین شما می توانید از چای بابونه برای آبکشی موها بهره بگیرید تا امکان بروز شوره سر، تا حد زیادی کاهش یابد.

موهای خشک

این نوع موها، نیاز به نرم کننده ای دارند که حاوی کراتین، روغن آووکادو، روغن نارگیل و بیوتین باشد تا علاوه بر از بین بردن آثار آسییب دیدگیها، بخوبی موها را آبرسانی کند.

تغذیه موها در منزل

شما براحتی با موادی که در هر آشپزخانه ای یافت می شود، می توانید موهای خود را بخوبی تغذیه کنید.

  • موادی از قیبل عسل، آبلیمو، تخم مرغ و ماست را به مدت نیم ساعت روی موهای خود بزنید و بعد از آن آبکشی کنید. این کار باعث ترمیم آسیب دیدگیها و تغذیه عمیق موها می شود.
  • اگر موهای چربی دارید، سفیده تخم مرغ را با آبلیمو مخلوط و مانند ماسک مو استفاده کنید. همچنین با مخلوط کردن آبلیمو، ژل آلوورا و مقدار کمی سرکه سیب هم می توانید یک ماسک موی مغذی تهیه کنید. این ماسک، مقدار ترشح چربی موها را تنظیم می کند.
  • برای آبرسانی موهای خشک، عسل را با آب رقیق و برای آبکشی آخر موها استفاده کنید. علاوه بر این، شما می توانید مقداری گل چای ترش را با آرد به شکل خمیر در آورید و به عنوان ماسک موی نرم و درخشان کننده استفاده کنید.
  • برای درخشان و تقویت کردن موهای نازک و بی حالت، یک تخم مرغ را با مقداری ماست مخلوط و به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

مراقبت های افزون تر از موها

فرقی نمی کند که موهای خود رنگ کرده اید یانه. هر ماه حداقل یک بار از شامپوی پاک کننده یا کلاریفای برای از بین بردن رسوبات باقی مانده ناشی از محصولات مختلف روی موها و پوست سر بهره بگیرید. حتی محصولات حالت دهنده ای چون موس و اسپری مو هم مانند شامپو و نرم کننده، باعث ایجاد رسوب روی موها و پوست سر می شوند.
همچنین می توانید از تغذیه عمیق موها که در سالنهای زیبایی با استفاده از ماسک موهای قوی انجام می شود بهره بگیرید.
در فروشگاهها نیز بسیاری از ماسک موها و نرم کننده های باکیفیت یافت می شوند که می توانید از آنها برای تغذیه موها استفاده کنید. یکی از مدلهایی را که با نوع موی شما مطابقت دارد انتخاب کنید و هفته ای یک بار از آن استفاده کنید.
سعی کنید ماسک موهایی را انتخاب کنید که حاوی پروتئین گندم، روغن نارگیل، عصاره آووکادو، روغن بادام، روغن کرچک، روغن جوجوبا یا روغن آرگان باشد.

تغذیه موها و پوست سر آسیب دیده

  • اگر به خارش و شوره سر دچار شده اید، ممکن است علت آن یک بیماری قارچی، اگزما یا بیماری درماتیت سبوره‌ای باشد. در این مواقع، حتما به پزشک متخصص رجوع کنید تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند.
  • اگر در ناحیه بالای پیشانی، دچار ریزش مو یا کم پشتی شده اید، احتمالا به این دلیل است که موهای خود را بیش از حد محکم می بندید. موهای خود را نبندید یا هنگام بستن، آن را بیش از حد تحت فشار نگذارید. همچنین بهتر است از یک شامپوی ضد ریزش نیز بهره بگیرید.
  • اگر موهایتان در همه فصول و در هر شرایط آب و هوایی، دچار وز است، احتمالا به اندازه کافی آب نمی نوشید. دلایل دیگر این مشکل ممکن است کمبود اسیدهای چرب در رژیم غذاییتان یا استفاده از شامپوی نامناسب باشد. توصیه می شود به اندازه کافی آب بنوشید و از مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب استفاده کنید. همچنین از شامپوی متناسب با وضعیت موهایتان استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای داشتن موهایی سالم

تعدادی از مواد غذایی مشخص وجود دارند که باید برای داشتن موهای قوی و سالم، حتما در رژیم غذاییتان بگنجانید.

۱- توت ها

انواع توت ها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان فراوان، آسیبهای به وجود آمده توسط رادیکالهای آزاد چه درون بدن و چه از بیرون را خنثی می کنند. ویتامین ث موجود در این دسته از میوه ها نیز در ساخت کلاژن نقش اساسی دارد و باعث استحکام تار موها و جلوگیری از شکستگی آن می شود.

۲- اسفناج

اسفناج حاوی آهن، فولات و ویتامین آ است که باعث تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن می شود. همچنین ویتامین آ، نقش مهمی در تولید سبوم یا چربی طبیعی پوست دارد که باعث آبرسانی و حفظ رطوبت موها می شود.

۳- غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳

آووکادو، مغز گردو، کلم بروکسل، دانه چیا، شاهدانه و تخم کتان، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند که در بهبود وضعیت موها نقش اساسی دارد.

۴- غذاهای حاوی انواع ویتامین ها

دانه ها و مغزهای گیاهی، حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامینها هستند که برای داشتن موهای سالم و درخشان، ضروری است.مغزهایی نظیر بادام و گردو، منبع خوبی برای روی و ویتامین ب هستند که در کاهش ریزش مو موثر است.

۵- فلفل شیرین

ویتامین ث برای تولید کلاژن و استحکام موها ضروریست. این ویتامین در فلفل شیرین و فلفلهای رنگی فراوان یافت می شود. کمبود ویتامین ث، باعث بروز سفیدی زودرس موها می شود. ویتامین ث به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، مانع از سفید شدن زودهنگام موها می شود.

تغذیه موها در فصول مختلف سال

روش مراقبت از موها و رساندن مواد مغذی به آن، در هر فصلی روش مخصوص به خود را می طلبد. حتی دمای آبی که برای شستشوی موها استفاده می کنید با توجه به فصل، متفاوت است.

مراقبت از موها در زمستان

برای موهای معمولی

موهای خود را دو بار در هفته با آب ولرم و شامپوی مناسب، بشویید. همچنین به شکل مداوم، با زدن روغن به آن، سلامت موها را تضمین کنید. شما می توانید از سرم مو برای رفع وز موها بهره بگیرید.

برای موهای چرب

موها را حداقل دو بار در هفته بشویید تا از جمع شدن چربی بیش از حد روی موها جلوگیری شود. اما به یاد داشته باشید که نباید هر روز اقدام به شستشوی موها کنید چون با خشک شدن پوست سر، ترشح چربی بیش از پیش خواهد شد. همچنین باید از برس زدن بیش از حد موها نیز اجتناب کنید.

برای موهای خشک

از آبرسان های بسیار قوی برای تغذیه موها بهره بگیرید. این نوع موها در زمستان، براحتی دچار وز می شوند. پوست سر نیز ممکن است دچار پوسته پوسته شدن گردد. از شامپو فقط یک بار در هر نوبت استحمام استفاده کنید. برای تغذیه بهتر، هنگام شب به موها روغن بادام بزنید و صبح فردا، با شامپو موها را بشویید.

مراقبت از موها در تابستان

برای موهای معمولی

برای این نوع موها، باید در تابستان، از یک شامپوی ملایم آبرسان استفاده کنید. بعد از شامپو، حتما از یک نرم کننده مخصوصا برای نوک موها بهره بگیرید.

برای موهای چرب

احتمالا در تابستانها به خاطر گرما و عرق کردن زیاد، موها را زود به زود می شویید. به خاطر جلوگیری از خشک شدن بیش از حد موها، حتما از ملایم ترین شامپوها و فقط یکبار استفاده کنید. این کار، احتمال خشک شدن بیش از حد پوست سر را کاهش می دهد.

برای موهای خشک

برای این نوع موها، شامپو و نرم کننده با قدرت آبرسانی قوی نیاز دارید. به این ترتیب، با تابش شدید آفتاب در روزهای گرم تابستان، موهایتان دچار خشکی بیش از حد نخواهد شد.

برای موهای رنگ شده

همواره از شامپوها و نرم کننده هایی استفاده کنید که با محافظت از رنگ مو، از کمرنگ شدن آن در اثر شستشو و نور خورشید جلوگیری کنند. همیشه و مخصوصا در هوای گرم تابستان، سعی کنید با استفاده از محصولات آبرسان، از خشک شدن بافت موهای خود جلوگیری کنید.
به مقدار کافی آب بنوشید تا رطوبت مورد نیاز موها، از درون بدن تامین شود. همچنین با استفاده از محصولات مراقبت از موی دارای فیلتر ضد آفتاب، مانع از آسیب دیدگی موها شوید.
اگر در تابستان، زیاد به استخر می روید، قبل از شنا، موها را با شامپو نشویید. زیرا آب دارای کلر، بدون هیچ مانعی با لایه بیرونی موها تماس پیدا می کند و باعث خشک شدن شدید موها می شود. بهتر است به موهایتان، مقداری سرم محافظ مو بزنید و سپس از کلاه شنا استفاده کنید.

مزایای تغذیه کردن موها

وقتی به صورت قدم به قدم و به صورت صحیح، اقدام به تغذیه موها کنید، پس از مدتی، آثار آن را در سلامتی و جلوه موها مشاهده خواهید کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

موها صاف، نرم و درخشان می شوند.

استفاده منظم از روغنهای گیاهی برای ماساژ موها، تمیز نگه داشتن و آبرسانی صحیح آن، باعث می شود موها نرم، صاف و ابریشمین شود. موهایی که از درون و بیرون، تغدیه و مراقبت شود، کاملا درخشان و براق به نظر می آید که نشانه ای از سلامت آن است.

شوره از بین می رود.

اگر پوست سر، همواره تمیز و عاری از آلودگی باشد و بخوبی مواد غذایی مورد نیاز را برای رشد ریشه و فولیکول موها دریافت کند، شما شاهد هیچ اثری از شوره نخواهید بود.

ریزش مو و موخوره، کاهش چشمگیر پیدا می کند.

اگر موها در وضعیت مناسبی به سر ببرند، شما به شکل روزانه، فقط ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو را به شکل طبیعی از دست خواهید داد و دائما روی بالش و لباسهایتان، موهای ریخته شده نخواهید دید. همچنین موخوره هم کاملا از بین خواهد رفت.
چکیده:
داشتن موهای سالم و زیبا، هدف غیر قابل دسترسی نیست و شما می توانید به رعایت نکات مهم و رساندن مواد لازم برای رشد و بهبود وضعیت سلامت موها و استفاده از محصولات مراقبت از موی با کیفیت، براحتی به این هدف برسید. برای تغذیه موها، باید به شکل منظم و صحیح، از روغنهای گیاهی، ماسکها، شامپو و نرم کننده مناسب استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *