مو

بخور مو چیست و چه فایده ای برای موها دارد؟

بخور مو

بخور مو یکی از کارهایی است که برای بهتر شدن اوضاع موهایتان می توانید انجام دهید. گاهی اوقات با اینکه انواع و اقسام محصولات مراقبت از مو را استفاده کرده اید، باز هم موها حال و روز خوبی ندارند. در چنین مواردی بد نیست بخور مو را امتحان کنید تا موها از درون و به شکل عمقی تغذیه شوند.
این کار، علاوه بر مقابله با آسیب دیدگی و خشکی موها، فایده های بسیار دیگری نیز برای موها به همراه خواهد داشت. مهم نیست که نوع موهای شما چیست. بخور مو قادر است سلامتی و زیبایی را به موهای شما باز گرداند.
در ادامه به چگونگی انجام بخور مو و نکاتی که درهنگام انجام آن باید رعایت شود خواهیم پرداخت.

آیا بخور دادن مو، مفید است؟

نور خورشید، آلودگیهای محیطی و مواد شیمیایی موجود در انواع ژلها، اسپری ها و موسهای حالت دهنده، رطوبت موجود در ساقه موها و پوست سر را از بین می برند. با انجام بخور مو، این رطوبت از دست رفته را به آن باز می گردانید.
تمام طول ساقه موها، با سلولهای روی هم قرار گرفته ای شبیه به پولک ماهی محافظت می شود. این لایه محافظتی کوتیکول نامیده می شود.هنگامی که سطح مو با بخار تماس پیدا می کند، کوتیکولهای مو کمی جابجا می شوند و رطوبت وارد بافت مو می گردد. آبرسانی، یکی از ضروری ترین کارها برای حفظ سلامتی و زیبایی موهاست. موها وقتی رطوبت خود را از دست بدهند، رنگ و رو رفته، وزدار و آسیب پذیر می شوند.
همچنین، نرم‌کننده باعث نفوذ بهتر محصولات مراقبت از پوست و مو به پوست سر و ساقه مو می شود. به این صورت محصولاتی چون نرم‌کننده، انواع روغنها و ماسکها، تاثیر گذاری بمراتب بهتری خواهند داشت.

بخور مو چگونه انجام می شود؟

بهترین زمان برای بخور دادن موها بلافاصله بعد از شستشوی آن است. حتما باید موها را به‌خوبی آبکشی کنید تا به هیچ وجه باقیمانده شامپو روی موها باقی نماند. اگر موهای شما بشدت خشک است می توانید بخور دادن آن را دقیقا بعد از ماساژ دادن سر و موها با روغن انجام دهید. روش انجام بخور مو به این شکل است:

۱- دستگاه بخور کلاهی


این دستگاه، معمولا برای بخور مو در سالنهای زیبایی استفاده می شود. معمولا قبل از شروع فرایند بخور مو، موها را از ریشه تا نوک، کاملا به نرم‌کننده آغشته می کنند. اگر موهای بلندی دارید، باید آن را بالای سر جمع کنید تا کل موها داخل کلاهک دستگاه جا شود.
برای نتیجه گیری بهتر باید درجه حرارت دستگاه، در پایین ترین حد قرار داده شود و به مدت ۱ ساعت، کار بخور مو انجام گردد. این کار باعث می شود که بخار، به شکل عمیق به بافت موها نفوذ کند. بعد از اتمام کار، باید موها را کاملا آبکشی کنید.

۲- بخور دادن مو در خانه با حوله


اگر مایل به رفتن به سالن نیستید، نگران نباشید. شما می توانید کار بخور مو را در منزل هم انجام دهید. برای این کار، شما به یک حوله کوچک و یک جفت کلاه رنگ نیاز دارید.
بعد از آغشته کردن کامل موها با نرم‌کننده، آن را کاملا جمع کنید و یکی از کلاههای رنگ را روی سرخود بگذارید. حوله را در آب گرم، خیس کنید یا حوله خیس را به مدت ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. سپس حوله را کاملا بچلانید تا آب اضافی آن خارج شود. حوله را روی کلاه رنگ اول، روی سر بگذارید و کلاه رنگ دوم را روی آن بکشید. به مدت ۳۰ دقیقه
صبر کنید. بعد از آن، موها را کاملا آبکشی کنید.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

از چه وسیله ای برای انجام بخور مو استفاده کنیم؟

برای بخور دادن موها، از وسایل مختلفی می توانید بهره بگیرید. قبل از شروع به کار بخور مو، یک تست ساده انجام دهید تا ببینید میزان تخلخل موهایتان در چه حدی است. تخلخل مو، در واقع توان مو در جذب رطوبت را مشخص می سازد. چند تار از موهای خود را داخل یک ظرف آب بیاندازید.اگر موها روی آب شناور شد، نشانه این است که موهای شما تخلخل کمی دارد و اگر سریعا به ته طرف رفت، یعنی موها دارای تخلخل بالایی است. موهای معمولی، در میانه آب قرار می گیرد.
حالا که میزان تخلخل موهایتان را فهمیدید، می توانید از بین این سه، آن وسیله ای را که برای شما مناسب است انتخاب کنید

:
۱- دستگاه بخور موی ایستاده
۲- دستگاه بخور دستی
۳- دستگاه بخور کلاهی

مزایای بخور مو

مزایای بخور دادن موها، بسیار زیاد است. در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

۱- تمیز شدن موها و پوست سر را راحت تر می کند.

بخور دادن، چسبندگی آلودگیهای انباشته شده، جرم و سلولهای مرده روی موها و پوست سر را کم می کند و باعث می شود در هنگام شستشو، به آسانی از پوست و مو جدا شوند. به خاطر همین، بعد از بخور مو، می توانید از مقدار کمتری شامپو و همچنین شامپوهای ملایمتری استفاده کنید که این به معنی کمتر در تماس بودن موها با مواد شیمیایی قوی است.

۲- خاصیت ارتجاعی موها را افزایش می دهد.

نفوذ عمیق رطوبت به بافت موها، باعث بالا رفتن خاصیت ارتجاعی موها یا الاستیسیته آن می شود و این امر موجب می شود که موها در اثر کشش یا حالت دهی های مختلف، دچار آسیب دیدگی نمی شود. همچنین گره خوردگی موها نیز بشدت کاهش می یابد.

۳- شکستگی تارهای مو کم می شود.

از دست رفتن رطوبت بافت مو، منجر به آسیب پذیری و آسان شکسته شدن آن می شود. با بخور دادن موها، رطوبت از دست رفته آن، جایگزین می شود و در نتیجه، تردی و آسیب پذیری موها کاهش می یابد.

۴- رشد موها را بهتر می کند.

بخور مو، وضعیت سلامتی عمومی موها و پوست سر را بهتر می کند. همچنین گردش خون زیر پوستی و حرکت چربی های ترشح شده سطح پوست را بهبود می بخشد. به خاطر همین، اگر می خواهید موهای بلند و روبه رشدی داشته باشید، انجام بخور مو می تواند به شما کمک شایانی بکند.

۵- مفید برای موهای فر و مجعد

فرقی نمی کند موهای شما به شکل طبیعی فر باشد یا آن را فر کرده باشید. در هر صورت، بخور مو برای زیباتر شدن فرهای مو بسیار عالی است.آبرسانی عمیق و بالابردن خاصیت ارتجاعی موها، باعث درخشان و زیباتر شدن فرهای مو می شود.

بایدها و نبایدهای بخور مو

کارهایی که باید انجام دهید:

۱- از نرم‌کننده یا روغن بهره بگیرید.

قبل از انجام بخور، به موها روغن زیتون، نرم‌کننده یا یک ماسک موی باکیفیت بزنید، مخصوصا اگر موهای صاف و لختی دارید.

۲- مرتبا از بخور مو استفاده کنید.

با توجه به وضعیت سلامتی موها، به طور دوره ای و منظم از بخور مو بهره بگیرید. شما باید حداقل یک بار در هفته از بخور مو استفاده کنید تا به مرور اثرات مثبت آن را حس کنید.

۳- موها را سرد کنید.

حتما باید بعد از انجام کار، با استفاده از دوش آب سرد، موها را سرد کنید تا کوتیکول موها بسته شود. این کار باعث می شود رطوبت در داخل بافت مو حفظ شود.

۴- یک دستمال پارچه ای در دسترس داشته باشید.

در هنگام بخور مو، ممکن است قطرات داغ آب یا نرم‌کننده ای که به مو زده اید، روی صورت یا بدنتان بریزد. بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست، دستمالی در دسترستان باشد تا آن را سریعا پاک کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

۱- موهای خود را نپوشانید.

اگر از دستگاه بخور ایستاده سالنی یا دستی استفاده می کنید، نباید روی موها کلاه رنگ بگذارید. تماس مستقیم بخار با موها، نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

۲- از حالت هنده های حرارتی استفاده نکنید.

بعد از بخور مو، از سشوار یا اتوی مو استفاده نکنید چون در این مرحله، حرارت این دستگاهها، بشدت به موها آسیب می زند. بگذارید موها به شکل طبیعی خشک شوند. اگر حتما باید از این حالت دهنده ها استفاده کنید، به موهای خود سرم مو بزنید.

۳- بیش از حد از بخور مو استفاده نکنید.

نباید این کار را با فواصل زمانی خیلی نزدیک یا به مدت خیلی طولانی اسفاده کنید. چون باعث بی حالتی و سنگینی موها و در حالت شدیدتر، ریزش مو می شود.

بخور مو چقدر باید طول بکشد؟

مدت زمان بخور، به وضعیت موهای شما بستگی دارد. شما باید به میزان کافی به کوتیکول برای باز شدن زمان بدهید. همچنین زمان کافی برای جذب مواد مغذی به داخل ساقه مو باید وجود داشته باشد. معمولا برای موهای صاف و لخت، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان کافیست. اگر موهایتان بشدت خشک و وز شده است، این زمان را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهید.
بعد از انجام کار، موها باید سرزنده، سرحال و درخشان باشد. اگر اینطور نبود، باید در نوبت بعدی، زمان بخور مو را بیشتر کنید.


آیا بخور مو ممکن است به موها آسیب بزند؟

اگر فرایند گفته شده را درست انجام دهید، لازم نیست بابت آسیب رسیدن به موها نگران باشید. اما باید به خاطر داشته باشید که زیاده روی در هر کاری ممکن است آسیب زا باشد. هرگز بخور مو را بیش از حد طولانی نکنید. حرارت طولانی مدت، به کوتیکول و پروتئین بافت مو آسیب می زند. اگر خاصیت ارتجاعی موها کم شده است یا براحتی خرد می شود، نشان از این دارد که زمان یا تعداد دفعات این کار بیش از حد بوده است.

چکیده:


بخور مو برای بازیابی سلامت موها بسیار مفید است.البته باید این عمل را به‌درستی انجام دید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.برای این کار، هم می توانید به آرایشگاهها مراجعه کنید و هم می توانید در خانه آن را انجام دهید. باید همیشه تاثیرگذاری بخور مو را چک کنید تا زمان ایده آل آن را برای موهای خود پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *