مو

اسید فولیک؛ ماده ای برای رشد موها

اسید فولیک

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که ریزش مو، کاملا ذهنشان را درگیر کرده است. همه می دانند که ریزش موها، مساله ای بسیار نگران کننده و آزار دهنده است ولی در بسیاری از موارد می توان روند ریزش موها را متوقف و رشد آنها را به شکل طبیعی برگرداند.
راههای بسیاری برای تسریع رشد موها وجود دارد و یکی از کلیدی ترین فاکتورها در این امر، ماده به نام اسیدی فولیک است. این ویتامین، فواید زیادی برای بدن دارد، ازجمله کمک به بهبود رشد موها.
در ادامه خواهیم گفت که چگونه می توانید از اسید فولیک برای کمک به سلامتی موها بهره بگیرید.

اسید فولیک چیست و چه فایده ای برای موها دارد؟

این ماده، به ویتامینهای گروه ب تعلق دارد. وجود این ویتامین برای کارکرد مناسب اعضای بدن، ضروری است. اسید فولیک، ویتامینی محلول در آب است که به بدن کمک می کند تا سلولهای جدید بسازد.
قسمتهای معدودی از بدن هستند که دائما در حال تولید سلولهای جدیدند. این اعضا عبارتند از پوست، موها و ناخنها. اسید فولیک به رشد و تولید سلولهای این اعضا کمک می کند. همچنین این ویتامین، در سلامت سلولهای قرمز خون نیز نقش ایفا می کند.
کمبود اسید فولیک در بدن، باعث بروز مشکلات متعدد مربوط به مو می شود. ریزش مو و کند شدن رشد آن، از نشانه های کمبود این ویتامین است.
همچنین در تحقیقاتی مشخص شده است که کمبود اسید فولیک، در سفید شدن زودرس موها هم موثر است.

بهترین منابع اسید فولیک کدامند؟

مواد غذایی زیادی هستند که می توانید آنها را به عنوان منبع اسید فولیک در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنان که سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرده است، در نان، ماکارونی، برنج و سایر فرآورده هایی که از غلات تولید می شوند، اسید فولیک به مقدار فراوان وجود دارد. به این لیست، می توان حبوبات، بادام زمینی، دانه آفتابگردان، تخم مرغ، سبزیجاتی از قبیل کاهو، اسفناج و شلغم، کلم بروکلی، انواع فلفلها، انواع میوه ها، غذاهای دریایی و جگر را اضافه کرد.

میزان پیشنهادی مصرف اسید فولیک برای افراد مختلف

مردان و زنان بالای ۱۹ سال : ۴۰۰ میکروگرم
زنان باردار : ۶۰۰ میکروگرم
مادران شیرده : ۵۰۰ میکروگرم

اسید فولیک چه فوایدی دارد؟

۱- رشد موها را بهتر می کند.

این ویتامین، در رشد موها نقش اساسی ایفا می کند. اسید فولیک تقسیم سلولی را سرعت می بخشد و این مساله رشد موها را بهبود می دهد. همچنین این ویتامین در کراتین سازی موها هم نقش دارد.

خرید رنگ موی آدونیس
رنگ موی آدونیس

۲- سفید شدن زودرس موها را متوقف می کند.

همانطور که گفته شد، اسید فولیک در فعال نگه داشتن و سلامت سلولهای قرمز خون دخیل است. سلولهای قرمز خون، سرشار از اکسیژن هستند و باعث تولید رنگدانه در موها می شوند. در صورتی که میزان اسید فولیک در بدن کم شود، اندازه سلولهای قرمز خون کاهش یافته و به سفید شدن موها منجر می شود.

۳- ریزش موها را متوقف می کند.

وقتی میزان اسید فولیک کم باشد، بدن این ویتامین را به جای فولیکول موها به قسمتهای حیاتی تر می فرستد و در نتیجه، موها یکی از ضروری ترین عناصر خود را از دست می دهد و بتدریج شروع به ضعیف شدن می کند. در نهایت شما با ریزش شدید موها مواجه خواهید شد. در این مواقع، شما باید هرچه سریع تر از طریق غذاها یا مکملهای خوراکی این ویتامین را به بدن برسانید.

۴- حجم و درخشندگی موها را افزایش می دهد.

کمبود اسید فولیک با کم پشت شدن موها ارتباط مستقیم دارد. همچنین وجود این ویتامین برای تولید سلولهای جدید و رشد موها لازم است. وقتی موهای شما در وضعیت مطلوب قرار دارد، پرپشت، نرم و درخشان است.

علائم کمبود اسید فولیک در بدن چیست؟

۱- خستگی مزمن
۲- سفید شدن زودهنگام موها
۳- سوزش دهان
۴- تورم زبان
۵- ریزش مو
۶- ضعف ماهیچه ها
۷- سر درد و سرگیجه
۸- مشکل تنفسی
۹- کاهش وزن
۱۰- اسهال

چگونه از اسید فولیک برای رشد موها بهره بگیریم؟

دریافت اسید فولیک، بیوتین و روی

معمولا کمبود اسید فولیک و بیوتین در بدن، با ریزش موهای فرد در ارتباط است. بااینکه هنوز این رابطه، کاملا اثبات نشده است، برخی مطالعات نشان می دهد که دریافت مکمل بیوتین، به رشد موها کمک می کند. بعضی گزارشها حاکی از این است که با خوردن مکمل بیوتین، آلوپسی در افراد مبتلا درمان شده است. همچنین کمبود روی هم ارتباط عمیقی با ریزش مو دارد.
ویتامین ب کمپلکس، ویتامینهای مخصوص دوران بارداری و قرصهای مولتی ویتامین به عنوان تامین کننده روی و اسید فولیک بدن توصیه شده اند. اگر روزانه از قرصهای ویتامین مصرف کنید، در عرض ۳ ماه شاهد بهبود در رشد موهایتان خواهید بود. البته بهتر است قبل از مصرف هر مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی

غذاهایی که روزانه مصرف میکنید، باید حاوی مقدار کافی اسید فولیک باشد. سعی کنید سبزیجات پهن برگ را همیشه در برنامه غذایی خود بگنجانید . از میوه ها و آبمیوهای تازه تا جایی که مقدور است استفاده کنید. بادام زمینی، کلم بروکلی و حبوبات نیز منبع خوبی برای اسید فولیک هستند.

مصرف بیش از حد اسید فولیک، چه عوارضی دارد؟

اگر با کمبود اسید فولیک مواجه نیستید نباید از مکملهای این ویتامین مصرف کنید. مقدار متوسط تقریبی مصرف اسید فولیک، ۴۰۰ میکروگرم در روز است. مصرف بیش از این مقدار، برای جوانان مشکل ساز خواهد بود. مقدار بیش از حد این ویتامین در بدن، به سر درد، خارش و حالت تهوع منجر و مصرف بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم در روز باعث ایجاد صدمات عصبی جدی خواهد شد.

چکیده:
اسید فولیک یک ماده بسیار ضروری برای بدن است.کمبود این ویتامین، باعث بروز بیماریهای مختلفی چون ریزش مو، کم پشت شدن مو و کاهش سرعت رشد مو می شود. داشتن رژیم غذایی سرشار از این ویتامین با مصرف مکملها، در رفع این مشکلها مؤثر خواهد بود. اما باید مطمئن شوید که سایر ریز مغذیها را هم به اندازه کافی دریافت می کنید. حفظ سلامتی عمومی بدن، به سلامتی موها هم منجر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *