پوست

اسرار زیبایی پوست

سلامتی پوست

 

زیبایی ، با مراقبت مناسب از پوست شروع می شود. پوست سالم و شاداب ، مثل یک بوم نقاشی مناسب و آماده برای آرایش است.

ساختار پوست 

همانطور که می‌دانید ، پوست ؛ بزرگترین اندام بدن ماست. پوست ، یک عضو زنده از بدن است که همواره در حال بازسازی و نوسازی خود است. پوست ، در واقع از ۲ لایه اصلی تشکیل شده است :

۱ – “اپیدرمیس” لایه خارجی پوست است.

به بیان دیگر ، قسمتی است که ما می بینیم و لمس می کنیم. اپیدرمیس یک لایه محافظتی ، روی لایه زیرین ایجاد کرده است. این لایه ، فاقد هرگونه رگ و مویرگ است ولی نوک عصبها ، در این لایه قرار دارند. درضمن اپیدرمیس از ۵ لایه سلول تشکیل شده است. دانه هایی رنگی به نام ملانین ، در درمیس یافت می شوند. ملانین از سلولهای حساس پوستی ، در مقابل اشعه خورشید محافظت می کنند. هرچقدر پوست بیشتر در معرض آقتاب باشد ، تولید ملانین در پوست افزایش می یابد.

۲ – لایه “درمیس” یا لایه زیرین پوست ، دقیقا در زیر اپیدرمیس قرار دارد.

این لایه ، به شدت حساس است. چون انتهای عصبهای پوستی در این لایه قرار دارد. همچنین تعداد زیادی رگ ، لنف ، غده عرق ، غده ترشح کننده چربی و فولیکول مو وجود دارد. کلاژن و بافت الاستین ، این غده ها و رگها را کنار هم نگه می دارند.
هر فولیکول مو دارای یک غده ترشح کننده چربی است. وقتی میزان ترشح این چربی زیاد شود ، پوست را دچار چربی بیش از حد می کند. اگر دریچه این غده ، به نحوی بسته شود ، چربی ترشح شده ، زیر پوست می ماند و باعث ایجاد آکنه می شود.کمبود تولید چربی نیز به خشکی پوست می انجامد.
دوران نوجوانی شما ، بسته به اینکه از لحاظ هورمونی در چه وضعیتی بوده اید ، بهترین یا بدترین دوران برای پوست شما بوده است. اما برای بسیاری از افراد معمولا دوران بلوغ زمانیست که پوست ، حال و روز خوشی ندارد.
برخلاف دوران نوجوانی که پوست شما مورد حمله جوش و آکنه بوده است ، به احتمال زیاد ، از بیست سالگی تا چهل سالگی پوست شما ، مشکل خاصی نخواهد داشت. از بیست تا سی سالگی ، ممکن است پوست بهترین دوران خود را سپری کند. این امکان هم وجود دارد که باانواع و اقسام آلرژیها ، عدم تعادل هورمونها و استرس ، دچار بیماریهای مختلف شود.
از سی سالگی به بعد ، پوست کم‌کم طراوت و جوانی خود رااز دست می دهد و احتمالا شما با خشکی پوست و چین و چروکهای خفیف مواجه خواهید شد. اگرچه به طور طبیعی این تغییرات در پوست شما اتفاق می افتد ولی شما می توانید با مراقبت مناسب از پوستتان ، پیری پوست را به حداقل برسانید. تمیز کردن پوست ، استفاده از تونرها و استفاده از مرطوب‌کننده ها ، به شما کمک خواهد کرد که پوست خوب ، جوان و سالمتری داشته باشید.

پاک کننده ها

امروزه خانمها ، به دلیل وجود برندها و مدلهای متعدد ، برای خرید یک تمیزکننده پوست ، قدرت انتخاب زیادی دارند. ما در اینجا برای ساده‌تر کردن مطلب ، آنها را به دو دسته اصلی تقسیم می کنیم.

۱ – پاک کننده های بدون نیاز به آب

مانند انواع شیرپاک کن ها. این پاک کننده ها ، دارای مقدار زیادی روغن هستند. این روغن ، باعث جدا شدن آرایش و چربی ، همچنین گریم از روی پوست می شود و باعث می گردد تا تمام مواد اضافی روی پوست ، با کشیدن یک دستمال از روی پوست پاک شوند. این نوع پاک کننده ها ، باعث خشک شدن پوست نمی شوند و به خاطر همین برای پوستهای نرمال و خشک مناسب هستند.

رنگ موی مدیا

۲ – پاک کننده های همراه با شستشو 

این پاک کننده ها ، بر پایه آب ساخته شده اند و باید پس از استفاده ، پوست خود را با آب بشویید. این نوع پاک کننده ها برای افردی که دارای پوست چرب یا مختلط هستند توصیه می شود. این نوع پاک کننده ها باید بسیار ملایم باشند و علاوه بر تمیز کردن پوست ، باعث خشکی آن نگردند.

تونر 

تونرها ، پاک کننده هایی هستند که بعد از دو مورد ذکر شده به کار می روند و مواد زائدی را که آنها قادر به پاک کردنشان نبوده اند از روی پوست پاک کنند. تونرها ، پوست را برای استفاده مرطوب‌کننده ها آماده می کنند.

برای پوستهای نرمال ، مختلط و چرب ، از تونری که چربی پوست را کم می کنند استفاده کنید. این تونرها ، حاوی مقدار کمی الکل و تسکین دهنده های پوست ، مثل آلانتویین هستند. برای پوستهای خشک ، از تونری استفاده کنید که فاقدالکل باشند.

مرطوب‌کننده ها 

این دسته از محصولات مراقبت از پوست، مانند محافظی بین پوست و محیط اطراف عمل می کنند. بااینکه پوست شما ، به طور طبیعی مقداری چربی تولید می کند ، ولی در مرحله پاک کردن پوست ، این چربی طبیعی از بین می رود و در واقع از روی پوست ، پاک می شود. به خاطر همین ، لازمست دوباره این چربیها ، جایگزین شوند. یک مرطوب‌کننده خوب ، شامل آب و سایر موادیست که می تواند رطوبت را جذب کند و مانع جدا شدن آب از پوست گردد.

مرطوب‌کننده های حاوی مواد ضد آفتاب

تا قبل از ۲۵ سال پیش ، استفاده از محصولات ضد آفتاب ضروری تلقی نمی شد. چون لایه ازن که دور تا دور کره زمین را احاطه کرده است ، مانع ورود اشعه ماوراء بنفش خورشید ، به جو زمین می شود. اما در دهه های اخیر ، به دلیل نازک شدن لایه ازن ، اشعه های مضر آفتاب بیشتر از قبل ، به سطح زمین می رسند. شما هر روزه در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید هستید که به پوست شما ، آسیب می زند و آن را دچار پیری زودرس می کند.

اشعه UVA ، پوست را دچار سوختگی می کند و اشعه UVB ، باعث پیری زودرس پوست می شود.این اشعه ها در طول روز وجود دارند چه هوا آفتابی باشد چه ابری. توصیه اکید این است که حتما هر روز از ضد آفتابها استفاده کنید.

ضد آفتاب اصلا مختص تابستان نیست. سعی کنید استفاده از آن را به عنوان یک عادت همیشگی در آورید. همیشه ضدآفتابها را نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض خورشید استفاده نمایید تا فرصتی برای جذب آن توسط پوست وجود داشته باشد. هر سه تا چهار ساعت یکبار ، استفاده از ضد آفتاب را تجدید نمایید. همچنین بلافاصله بعد از شنا یا تعریق شدید. کرمهای ضد آفتاب واترپروف ، حداکثر سی دقیقه در آب دوام می آورند. توجه داشته باشید که کرم ضدآفتابی با spf 15 ، پوست را در برابر ۹۵ درصد از اشعه مضر آفتاب محافظت می کند در حالیکه کرم ضدآفتاب با spf50 ، تنها ۳ درصد محافظت بیشتر به همراه دارد. بنابراین ، استفاده از spf خیلی بالا ، تاثیر چندانی در محافظت بیشتر از پوست ندارد.

هیدروکسی اسیدها

مواد دیگری که در بعضی مرطوب‌کننده ها به کار می رود ، هیدروکسی اسیدها هستند. هیدروکسی اسیدها ، موادی طبیعی هستند که با ملایمت ، سلولهای مرده پوست را از روی پوست جدا می کند. این اسید ضعیف ، لایه بردار بسیار ملایمی است که باعث می شود پوست حالت شادابی و سلامت خود را بازیابی کند. هیدروکسی اسیدها به دو دسته تقسیم می شوند :

– آلفا هیدروکسی اسید

این ماده تنها لایه ای از سلولهای مرده را ازبین می برد.

بتا هیدروکسی اسید

این ماده  بعد از برداشتن سلولهای مرده ، به سلولهای سالم و زنده می رسد و آنها را نیز از پوست جدا می کند. به خاطر همین ، احتمال اینکه به پوست آسیب برساند ، زیاد است.

هر چند وقت یکبا ر، هنگام خواب ، از کرم های مرطوب‌کننده حاوی آلفا هیدروکسی اسید ، استفاده کنید تا سلولهای مرده پوست از بین بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *