مو

واکس مو و رابطه آن با ریزش مو

واکس مو

واکس مو، یک محصول عالی برای حالت دهی موهاست. اما گاهی اوقات، برخی از محصولاتی که برای فرم دهی موها از آنها استفاده می کنیم، موجب ریزش مو می شوند.
در ادامه، این موضوع را بررسی دقیق تر بررسی می کنیم که آیا مصرف این حالت دهنده پرطرفدار، می تواند ارتباطی با ریزش مو داشته باشد یا خیر.

واکس مو چیست؟ آیا می تواند باعث ریزش مو شود؟

واکس مو، یک محصول حالت دهنده مو است که ظاهری یکنواخت و براق به موها می بخشد. همچنین به شما این امکان را می دهد که بعد از مدتی، براحتی موهایتان را به شکل جدیدی حالت دهید. اما همواره محصولات حالت دهنده مو، با مشکلات مربوط به پوست و مو مرتبط بوده اند، از جمله مشکل ریزش مو.

برای سالهای متمادی، تولید کنندگان واکس مو، برای جلوگیری از خراب شدن، در آنها از مقدار زیادی الکل استفاده می کردند. الکل همانطور که می‌دانید، یک ماده مضر برای پوست و مو محسوب می شود. الکل، چربی طبیعی پوست را از بین می برد و آن را دچار خشکی می کند. در نتیجه موها نیز دچار خشکی و شکنندگی می شوند. در برخی موارد نیز، الکل باعث ایجاد خارش پوست سر می شود. به مرور زمان، موها به علت خشکی و آسیب دیدگی بیش از حد، می ریزند.
علاوه بر این مشکلات، این حالت دهنده، ماده ای غلیظ ، چسبنده و سنگین است. این امر، به حفظ حالت موها کمک می کند ولی وقتی روی پوست سر قرار می گیرد، مانع تنفس فولیکولهای مو شده و در نتیجه موجب آسیب و به نوعی، خفگی آن می شود. آسیب دیدن فولیکول مو نیز به معنی از بین رفتن و ریزش مو است.


عوارض جانبی واکس مو

۱- ریزش مو


این حالت دهنده، معمولا حاوی مقدار زیادی الکل است که پوست سر و موها را بشدت دچار خشکی می کند. موی خشک همواره مستعد شکستگی و ریزش است. همچنین، غلیظ و سنگین بودن واکس مو نیز مانع تنفس مناسب فولیکولهای مو می شود و با اختلال در عملکرد فولیکول مو، ریزش موها پدیدار می شود.

۲- از دست رفتن رطوبت بافت مو


موادی از قبیل الکل، سیلیکون و سولفات در این محصول، یافت می شود. همه این مواد، باعث می شوند رطوبت موجود در بافت مو، از بین برود و حالتی ترد و شکننده پیدا کند. استفاده مداوم از آن، باعث می شود موها رنگ پریده، خشن و زبر شوند.

۳- از دست رفتن رنگ طبیعی مو


مصرف مداوم این محصول، باعث نابودی رنگ طبیعی مو می شود. همانطور که گفته شد، هنگامی که از این محصول حالت دهنده مو استفاده می کنید، رطوبت بافت موها از بین می رود. درنتیجه میزان اسیدیته مو از حالت مطلوب خارج می شود. این مساله، به خشکی پوست سر منجر می شود و بعد از مدتی، خواهید دید که میزان موهای سفید شما رو به زیاد شدن گداشته است.

۴- بروز شوره سر


پوست سر خشک، محل مناسبی برای بروز شوره سر است. وقتی پوست سر، در اثر استفاده از واکس مو، خشک می شود، لایه بیرونی آن، به صورت ذرات کوچک جدا می شوند و می ریزند. این مساله، مشکل متداولی است که افراد، پس از استفاده از سایر محصولات حالت دهنده مو، مثل ژل نیز به آن دچار می شوند.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر استفاده از واکس مو

۱- واکس مو را فقط به موهای خود بزنید.


به علت اینکه واکس مو، رطوبت مو و پوست سر را از بین می برد، آن را فقط به موهای خود بزنید و سعی کنید با پوست سر تماس نداشته باشد. تماس واکس مو با پوست سر، تنفس فولیکولهای مو را با مشکل مواجه کرده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند.

۲- به مواد تشکیل دهنده واکس مو دقت کنید.


از واکس موهایی که دارای ایزوپروپیل الکل، پروپیلن گلیکول یا پلی اتیلن گلیکول هستند استفاده نکنید. این مواد، باعث خشکی پوست سر و موها می شوند.

۳- به شکل مداوم از واکس مو، استفاده نکنید.


بین روزهایی که از واکس مو استفاده می کنید، فاصله بیاندازید. مصرف بدون وقفه و هرروزه از واکس مو، باعث آسیب رسیدن جدی به موها می شود. فقط در مواقع میهمانی یا زمانهایی که واقعا لازم است از واکس مو استفاده کنید.

۴- از مدل موهای آسیب زننده اجتناب کنید.


موهای خود را به شکل دم اسبی بسیار محکم نبندید. این نوع مدلها، فشار زیادی به تارها وفولیکول مو و پوست سر وارد می کند.

۵- از محصولات باکیفیت استفاده کنید.


محصولات حالت دهنده ارزان و گمنام را مصرف نکنید. سعی کنید از برندهای شناخته شده و مطمئن استفاده کنید.

۶- موقع خواب، واکس مو را از روی موها بشویید.


خوابیدن با موهای آغشته به واکس مو، هرگز توصیه نمی شود. اگر از واکس مو استفاده کرده اید، حتما شب، قبل از خواب، موهای خود را با یک شامپوی بدون سولفات، بشویید. باقی ماندن واکس مو روی موها در طول شب، عوارض و آسیبهای آن را چند برابر می کند. ترکیب واکس مو با چربی طبیعی پوست و مو، باعث ایجاد شوره سر می شود.

چگونه ریزش موی ناشی از مصرف واکس مو را متوقف کنیم؟

  • اگر ریزش موها، به خاطر مصرف واکس مو است، اولین قدم، اجتناب از مصرف آن است. به طور کلی، هر محصولی که باعث آسیب رسانی به موها شود، باید سریعا کنار گذاشته شود.
  • استفاده از حالت دهنده های حرارتی مثل سشوار و اتوی مو را به حداقل برسانید. اگر دچار ریزش شدید مو هستید، به‌کلی از این وسایل دوری کنید.
  • از شامپوها و نرم‌کننده های بدون سولفات استفاده کنید. مطمئن شوید که شامپویتان دارای مواد آبرسان است. همچنین از شامپوهای مناسب برای نوع مویتان استفاده کنید. محصولات حاوی روغن نارگیل، عصاره بابونه و گلیسیرین، به سلامت موها کمک زیادی می کند.
  • هفته ای یکبار، از ماسک موی داخل حمام، استفاده کنید. این کار، رطوبت از دست رفته تارهای مو را به آن برمی گرداند. ماسکهای حاوی عسل آووکادو، روغن نارگیل و روغن آلوورا، برای تغذیه و آبرسانی موها بی نهایت مفیدند.
  • از مکملهای خوراکی بیوتین، ویتامین ، جینسینگ و اسید فولیک استفاده کنید.همه اینها سلامتی موها را بالا می برند
  • اگر این مراقبتهای ابتدایی از مو، به توقف ریزش موها کمک نکرد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک شما احتمالا توصیه به مصرف ماینوکسیدیل می کند. این دارو، از طرف سازمان غذا و داروی امریکا، برای بهبود رشد موها تایید شده است.

چه واکس مویی برای موها بی ضرر است؟

یک واکس موی خوب، حاوی موادی است که برای پوست سر و موها ضرر نداشته باشد. یکی از این مواد، الکل با زنجیره ملکولی بلند یا الکل چرب است. ستیریل الکل، ستیل الکل و استئاریل الکل به عنوان مواد آبرسان شناخته می شوند و استفاده از آنها، توسط متخصصان پیشنهاد می شود. همچنین شما می توانید از واکس موهای کاملا بدون الکل نیز استفاده کنید.
همچنین از واکس موهایی استفاده کنید که حاوی مواد اولیه طبیعی باشند از جمله، سرکه سیب، آلوورا، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن دانه آفتابگردان و غیره. ضمن اینکه واکس موهای بدون پارابن و بدون سولفات هم انتخابهای مناسبی هستند.

چگونه واکس مو را از روی موها بشوییم؟

  • ابتدا با آب گرم، موهای خود را خیس کنید.
  • سپس مقدار کمی نرم‌کننده به موهای خود بزنید.
  • به مدت ۲ دقیقه، نرم‌کننده را روی موها ماساژ دهید. این کار به راحت تر پاک شدن واکس مو کمک می کند.
  • موها را کاملا آبکشی کنید.
  • مقداری شامپو به سر خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید.
  • در مرحله آخر، موها را کاملا آبکشی کنید.

چکیده:
همه ما دوست داریم با انواع حالت دهنده ها، موهایمان را به مدلهای زیبایی حالت دهیم، اما این کار برای موها، بدون عوارض جانبی نیست. اغلب محصولات حالت دهنده مو، حاوی موادی هستند که بشدت باعث خشکی پوست و مو می شود. موهای خشک و آسیب دیده اغلب مستعد ریزش هشتند.
راه حل، دقت بیشتر در مقدار و نوع واکس مویی است که استفاده می کنید. با این همه، اگر ریزش موی شما شدید بود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *