مو

آیا ماینوکسیدیل واقعا مؤثر است؟

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، به شکل مستقیم، روی سر استفاده می شود. در ادامه به هرآنچه درباره ماینوکسیدیل باید بدانید خواهیم پرداخت.

اگر ریزش شدید و کم پشت شدن موها، شما را نگران کرده است، بدانید که تنها نیستید! به خاطر سرعت زیاد کارها و استرس بیش از حد، ریزش مو بیشتر از گذشته دیده می شود.
ناگفته پیداست که افراد به هر دری می زنند که راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. یکی از راه حلهای که عموما توصیه می شود، مصرف ماینوکسیدیل است.

ماینوکسیدیل چیست؟


این ماده، یک داروی تخصصی برای درمان مشکلات مربوط به مو است. در دهه ۱۹۶۰ این دارو برای کنترل فشار خون ابداع شد. اما با مطالعه بر آثار این دارو، به طور ناخواسته، اثرگذاری مثبت آن بر رشد موها دیده شد.
امروزه هم برای درمان فشار خون و هم برای جلوگیری از فشار خون از ماینوکسیدیل استفاده می شود. در واقع بعد از چند سال، سازمان غذا و داروی امریکا، ماینوکسیدیل را به عنوان داروی جلوگیری از ریزش مو در آقایان تایید کرد. در سالهای بعد، ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی بانوان نیز به کار گرفته شد. این دارو به صورت ژل، فوم و سرم مو، تولید می شود.

ماینوکسیدیل چگونه عمل می کند؟

برای فهم چگونگی عملکرد این محلول، ابتدا باید علل ریزش مو را بدانیم. ریزش مو معمولاً ماهیتی ارثی دارد و به آرامی اما پیوسته اتفاق می افتد. بالاخره زمانی می رسد که فولیکولها تولید موهای جدید را متوقف می کنند و طاسی سر پدیدار می شود.
در آقایان، این طاسی به نام الگوی طاسی مردانه شناخته می شود چون از ابتدا بر طبق یک الگوی مشخص، شروع می شود. ابتدا موهای جلوی سر و پس از آن موهای قسمت میانی سر شروع به ریزش می کنند. در بانوان، طاسی به شکل الگوی مشخصی بروز نمی یابد. به غیر از عامل توارث، اضطراب نیز نقش مهمی در بروز طاسی ایفا می کند.

چگونه از ماینوکسیدیل استفاده کنیم؟

این دارو در دو مدل ۵% و ۲% در داروخانه ها یافت می شود. با اینکه در ابتدا شرکت روگین این دارو را برای اولین بار تولید کرد، امروزه این داروی ضد ریزش مو، با برندهای مختلفی عرضه می شود. در تحقیقات مشخص شده است که مردانی که از مدل ۵% استفاده می کنند، ۴۵% بیش از کسانی که مدل ۲% را استفاده می کنند نتیجه مطلوب گرفته اند.
۱- موهای خود را شانه و آن را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید.
۲- حدود ۱ میلی لیتر از محلول را به پوست سر بزنید.
۳- با انگشت، پوست سر را ماساژ دهید.
۴- به مدت حداقل چهار ساعت بگذارید ماینوکسیدیل روی سر بماند.
۵- بهترین زمان برای استفاده از ماینوکسیدیل، قبل از خواب یا قبل از حالت دهی موهاست.

رنگ موی آدونیس

فواید استفاده از ماینوکسیدیل چیست؟

۱- رشد موها را بهبود می بخشد.


این دارو برای تسریع رشد موها به کار می رود. به گفته متخصصان، اولین نشانه های بهبود در وضعیت رشد موها، ۴ ماه بعد از شروع استفاده از این دارو نمایان می شود. آمارها نشان می دهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که به طور منظم از ماینوکسیدیل استفاده می کنند، به نتیجه مطلوبی می رسند. ولی رشد مجدد موهای برای افرادی که سر کاملا طاسی دارند، غیر ممکن است.

۲- موها را پرپشت‌تر می کند.


ماینوکسیدیل نه تنها رشد موها را بهبود می دهد بلکه قطر تارهای مو را نیز بیشتر می کند. این یعنی با استفاده از این دارو، موهای شما ظاهر پرپشت تری پیدا می کند.

۳- برای همه انواع مو مؤثر است.


به طور کلی استفاده از ماینوکسیدیل برای همه انواع موها بدون ضرر است و همه افراد با جنس موی متفاوت می توانند از ماینوکسیدیل استفاده کنند. البته افرادی که موهای رنگ شده دارند ممکن است با مقداری کم التهاب مواجه شوند.

چه کسانی باید یا نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند؟

الف – کسانی که باید از این دارو استفاده کنند:


۱- افراد بالای ۱۸ سال که به ریزش مو دچار شده اند.
۲- افرادی که از آلوپشیا رنج می برند.
۳- افرادی که به شکل خانوادگی و ارثی به ریزش مو دچار می شوند.

ب – کسانی که نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند:


۱- افراد زیر ۱۸ سال
۲- خانمهای باردار یا شیرده
۳- افرادی که پوست سر ملتهب، قرمز یا جوشدار دارند.
۴- افرادی که بلافاصله پس از مصرف یک محصول مراقبت از موی به‌خصوص دچار ریزش مو شده اند.

چه دوزی از ماینوکسیدیل را باید مصرف کنیم؟

میزان مصرف ماینوکسیدیل برای زنان و مردان یکسان است. اگر از ماینوکسیدیل به شکل سرم مو استفاده می کنید، ۲% یا ۵% مناسب است. هر بار باید ۱ میلی لیتر یا حدودا ۲۰ قطره از محلول را مصرف کنید.
اگر از ماینوکسیدیل به شکل فوم استفاده می کنید، مدل ۵% آن توصیه می شود. همانند قبل، ۱ میلی لیتر از محلول برای هربار استفاده کافی است.
توجه داشته باشید که در مجموع، نباید بیش از ۲ میلی لیتر ماینوکسیدیل در شبانه روز استفاده کنید.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل

الف – عوارض متداول:


۱- سوزش پوست سر
۲- التهاب پوست سر
۳- خشک شدن و خارش پوست سر

ب – عوارض نادر:


۱- افزایش ریزش مو
۲- متورم شدن فولیکولهای مو
۳- ورم کردن صورت
۴- بروز آکنه

ج – عوارضی که نیاز به مراجعه به پزشک دارد:


۱- افزایش موهای زائد
۲- اختلال در تپش قلب
۳- تورم انگشتان دست یا پا
۴- درد در ناحیه سینه
۵- سرگیجه
۶- اضافه وزن ناخواسته
۷- بروز حساسیت
۸- بی حسی پوست

چقدر طول می کشد تا ماینوکسیدیل اثر کند؟

معمولا بعد از ۴ ماه، تاثیر استفاده از ماینوکسیدیل مشخص می شود. در بیشتر موارد، افراد بعد از ۴ ماه، رویش موهای جدید را احساس می کنند. ممکن است بعد از استفاده از ماینوکسیدیل، ریزش موها بیشتر شود که این به تغییر فاز فولیکول مو از فاز رشد به فاز استراحت برمی گردد و معمولا با گذشت زمان، رشد موها بهبود می یابد. اگر بعد از ماهای متوالی، هیچگونه بهبودی در وضعیت رشد موها حاصل نشد، استفاده از ماینوکسیدیل را قطع و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چکیده:
ماینوکسیدیل به عنوان یک داروی مؤثر برای رشد موها شناخته می شود. این دارو بلافاصله بعد از استفاده تاثیر گذار است ولی برای مشاهده موهای جدید روییده شده، حدودا ۴ تا ۶ ماه نیاز است. به غیر از مواردی چون التهاب شدید پوست سر یا حاملگی یا شیردهی، استفاده از ماینوکسیدیل، کاملا بی خطر است. البته باید بدانید که مصرف بیش از حد دارو می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد.
به محض مشاهده هرگونه عارضه شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *