پوست

آیا شیر، باعث بروز آکنه می شود؟

رابطه شیر و بروز آکنه


اگر مدت زیادی است که پوستتان دچار آکنه است، احتمالا شیر جزء دائمی برنامه غذایی شماست. تحقیقات اخیر، نشان داده است که شیر باعث بروز آکنه و بعضی از مشکلات دیگر پوستی می شود.
به طور کلی، رژیم غذایی، اثر مستقیمی روی وضعیت سلامتی پوست شما دارد. غذاهای حاوی انواع آنتی اکسیدانها و چربی های مفید، باعث بهبود سلامت پوست و خوردنیهایی از قبیل لبنیات، موجب آسیب رسانی به آن می شوند.


شواهدی یافت شده است که خبر از ارتباط مصرف لبنیات و بروز آکنه می دهد. پژوهشی که در انجمن پوست امریکا انجام شد، نشان داد زنانی که روزانه دو لیوان شیر یا بیشتر مصرف می کنند، ۴۴ درصد بیشتر از سایر زنان دچار آکنه می شوند. همچنین مشخص شده است که هورمونهایی در لبنیات وجود دارد که در ایجاد آکنه نقش زیادی ایفا می کند.

در گاوداریها چه می گذرد؟


برای شیردهی بیشتر، در گاوداریها از هورمونهای مصنوعی استفاده می شود. مصرف شیر اینگونه گاوها، باعث به هم خوردن تعادل هورمونهای بدن شده و در نتیجه، پوست دچار آکنه یا سایر عوارض پوستی می شود.

مورد بعدی، مربوط به هضم لبنیات در بدن است.در سنین خردسالی، بدن آنزیمهایی برای هضم شیر تولید می کند که با رشد انسان، به مرور تولید آن متوقف می شود. این مساله، به ناتوانی هضم لاکتوز یا قند شیر و به تبع آن، بروز مشکلات پوستی، نفخ شکم و بیماریهای گوارشی منجر می شود.
عامل بعدی، وجود مقدار زیاد شکر در محصولات لبنی مانند بستنی یا انواع مخلوط شیر و میوه ها است. در اینجا، علاوه بر مشکلاتی که شیر به شکل مستقیم ایجاد می کند، شکر وارد شده به بدن، میزان ترشح انسولین را دچار اختلال می کند و پوست دچار آکنه می شود.
امروزه، محصولات لبنی، تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است و همه آنها به یک میزان، اثر منفی بر پوست ندارند.طبق تحقیقات انجام شده، شیر کم چربی، نسبت به شیری که چربی آن گرفته نشده است، اثر بیشتری در بروز آکنه دارد.



چگونه شیر، باعث بروز آکنه می شود؟


تحقیقات نشان داده است که بین بروز آکنه و برخی مواد تشکیل دهنده شیر، ارتباط مستقیمی وجود دارد. در ادامه، برخی از آنها را بررسی می کنیم.


۱- هورمون IGF-1 و هورمون رشد


هورمون IGF-1، میزان هورمون رشد در بدن را مدیریت و تنظیم می کند. تحقیقات فراوانی برای کشف رابطه مصرف لبنیات و میزان هورمون IGF-1 انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهد که لبنیات می تواند مقدار ترشح هورمون IGF-1 را در بدن افزایش دهد. به شکلی که مصرف سه وعده شیر در روز به مدت ۱۲ هفته، مقدار هورمون IGF-1 را در بزرگسالان، ۱۰ درصد بالا می برد.
بالارفتن مقدار هورمون IGF-1، موجب ترشح بیشتر چربی پوست و تکثیر بیشتر سلولهای پوستی می شود که در نهایت، به بروز آکنه منجر خواهد شد.

۲- (DHEAS)


دهیدرو اپی آندرسترون ، هورمون دیگری در شیر است که رابطه مستقیمی با بروز آکنه دارد. در یک پژوهش، مشخص شد زنانی که دارای مقدار زیادی از این هورمون هستند، بسیار بیشتر به آکنه دچار شده اند. دهیدرو اپی آندرسترون، میزان سایر هورمونها نظیر تسترون و DHT را هم بالا می برد و بالا رفتن این آندروژنها، به بروز بیشتر آکنه منجر می شود.

۳- حساسیت به شیر و ناتوانی هضم لاکتوز


عدم هضم لاکتوز، منجر به مشکلات دستگاه گوارش می شود و همین امر، تعادل باکترهای داخل شکم را برهم می زند و به التهاب و بروز آکنه می انجامد.

چه شیری باعث ایجاد آکنه نمی شود؟

شیر بز و گوسفند


برای بسیاری از افراد، شیر گوسفند و بز، گزینه بهتری نسبت به شیر گاو است، زیرا لاکتوز کمتری دارد و به همین دلیل، باعث افزایش زیاد انسولین نمی شود.
همچنین به خاطر اینکه حدود ۹۰ درصد کازئین آلفا اس وان کمتری در مقایسه با شیر گاو دارد، کمتر باعث بروز حساسیت می شود.
چربی این نوع شیر هم به خاطر کوچکتر بودن مولکولهای آن، راحت تر از شیر گاو هضم می شود و مشکلات گوارشی ایجاد نمی کند. البته در شیر گوسفند و بز هم هورمونهای مفید برای رشد بزغاله و بره موجود است که ممکن است کمی در ایجاد آکنه مؤثر باشد.

شیرهای تهیه شده از مغزها


به جای شیرهای حیوانی، می توانید از شیرهای تهیه شده از مغزها و آجیلها مثل شیر بادام استفاده کنید. این نوع شیرهای گیاهی، جایگزین بهتری برای شیر گاو هستند. به طور مثال، یکی از مهمترین ویژگیهای شیر بادام این است که باعث افزایش ترشح چربی پوست نمی شود.
علاوه بر این، شیرهای گیاهی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ای است که با از بین بردن رادیکالهای آزاد، ایجاد چین و چروک پوستی را کاهش می دهد. به طور خاص، شیر بادام به خاطر داشتن چربیهای مفید، برای سلامت پوست و کاهش آکنه بسیار مؤثر است. خاصیت ضد التهابی آن نیز در کاهش قرمزی جوشهای پوست مؤثر است.
این نکته را در نظر داشته باشید که حتما از شیرهای گیاهی بدون شکر افزوده مصرف کنید، چون شکر، باعث افزایش ترشح چربی پوست، ایجاد آکنه و کبودی دور چشم می شود.

شیر نارگیل


این شیر گیاهی هم جایگزین بسیار خوب شیرهای حیوانی برای افراد دچار آکنه است. در کنار خاصیت ضد التهابی، شیر نارگیل، حاوی موادی چون منیزیم، پتاسیم و سلنیم است که باعث درخشش و صافی پوست می شود. همچنین حاوی قند و اسیدهای چرب امگا ۶ بسیار کمی است. این دو، به عنوان مواد التهاب زای قوی شناخته می شوند.
شیر نارگیل، حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده مفید است که به عنوان یک ماده ضد التهاب عمل می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *