مو

آیا تراشیدن سر، موهای شما را پرپشت‌تر می کند؟

تراشیدن موی سر

بسیاری از افراد باور دارند که تراشیدن موهای سر باعث پرپشت‌تر شدن یا ضخیم‌تر شدن آن می شود.شاید شما هم در حداقل در کودکی به خاطر همین مساله، کچلی را تجربه کرده باشید.
ولی آیا واقعا تراشیدن سر، تاثیری در پرپشت و حجیم شدن موها دارد؟ در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره خواهیم پرداخت.

تراشیدن، دقیقا با موها چه می کند؟

همه موهای بدن، دو قسمت دارند:

۱- ریشه مو

این بخش، شامل قسمتهای زنده مو می شود که به صورت عمیق، درون پوست قرار گرفته است. ریشه مو با فولیکول در بر گرفته شده که دارای عصبها و مویرگهایی دور تا دور خود است.
تمام سلولهای جدید مو، درون همین فولیکول تشکیل می شود.

۲- ساقه مو

فقط این قسمت از مو که از سلولهای مرده تشکیل شده است، بیرون از پوست قرار دارد. ساقه مو دائما به وسیله غدد اطراف فولیکول، به چربی آغشته می شود.
زمانی که شما موها را با تیغ، کوتاه می کنید، در واقع، همین بخش بیرونی و مرده مو را جدا می کنید و قسمت فولیکول مو که درون پوست قرار دارد، دائما در حال تولید سلول موهای جدید است. به دلیل اینکه با استفاده از تیغ، فقط قسمت بیرونی موها تحت تاثیر قرار می گیرد، قاعدتا هیچ تاثیری روی فولیکول و قسمت درونی و روند رشد مو ندارد.

چگونه موهای سر را با تیغ بتراشیم؟

اگر خودتان در منزل و به‌تنهایی موهای خود را می تراشید، باید به نکات توجه کنید:

  • بهترین زمان برای تراشیدن موهای سر، بعد از حمام است.در این زمان شما می توانید راحت تر موها را بتراشید.
  • قبل از استفاده از تیغ، ابتدا باید با یک ماشین برقی، موها را تا حد ممکن کوتاه کنید.
  • همیشه از کف یا ژل اصلاح استفاده کنید. این کار باعث نرم شدن موها می شود و از ایجاد زخم و بریدگی پوست جلوگیری می کند.
  • مطمئن شوید که تیغ شما به اندازه کافی تیز است. اگر برای تراشیدن یک ناحیه، لازم است که چند بار از تیغ استفاده کنید، بهتر است تیغ خود را با تیغ نو تعویض کنید.
  • در امتداد خطوط سر خود، تیغ را حرکت دهید و سعی کنید فشار زیادی به تیغ وارد نکنید تا زخم و بریدگی رخ ندهد.
  • ابتدا در جهت رویش موها، اقدام به تراشیدن موها کنید. یعنی از بالای سر و از سمت عقب به جلو شروع کنید. سپس از بالا به طرفین به سمت پایین کار اصلاح را ادامه دهید.
  • اگر می خواهید کاملا موها را بتراشید، باید در جهت خلاف رویش موها هم آنها را اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که برای این کار، دوباره از کف یا ژل اصلاح استفاده کنید.
  • دستتان را روی نواحی اصلاح شده بکشید تا مطمئن شوید همه جای سر به طور یکنواخت تراشیده شده است.
  • حتما بعد از تراشیدن سر، از افترشیو به‌خوبی استفاده کنید تا از التهاب و عفونت پوستی جلوگیری و پوست سر نیز به‌خوبی آبرسانی شود.

آیا تراشیدن موها، باعث پرپشت‌تر شدن آن می شود؟

با اینکه بسیاری بر این باورند که تراشیدن موها، باعث کلفت‌تر شدن آن می شود، هیچ نشانه ای برای اثبات این موضوع وجود ندارد.تخقیقات نشان داده است که هیچ تفاوتی در قطر موها یا سرعت رشد آنها بعد از تراشیدن، رخ نمی دهد.در سال ۱۹۲۸ طی پژوهشی ثابت شد که تراشیدن مو، هیچ تغییری در وضعیت آن نمی دهد، چون رشد موها در ناحیه فولیکول انجام می شود که تراشیدن، هیج تاثیری روی آن ندارد.

نوک موها در حالت عادی تیز و باریک است. وقتی که با تیغ، موها را می تراشیم، سطح مقطع آن تیز و پهن می شود و به این دلیل، فکر می کنیم موها با تیغ زدن ضخیم‌تر می شوند.همچنین بعد از تراشیدن موها باتیغ، سطح برش موها همسطح پوست می شود و اختلاف رنگ تیره موها و رنگ روشن پوست، بیشتر نمایان می گردد و باعث می شود خیال کنیم موها پهن تر و ضخیم‌تر شده اند.

همچنین بعد از تراشیدن موها، سطح موها هنوز در برابر آفتاب و آلودگیها، دچار رنگ پریدگی نشده است و به همین دلیل جلوه تیره تری دارد.
اگر روی بدن، علی رغم اصلاح مداوم با تیغ، موهای زیادی دارید، احتمالا هورمونهای بدن شما در حالت متعادل قرار ندارند. اگر خانم هستید و با این مشکل مواجه شدید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مزایای تراشیدن موی سر چیست؟

با اینکه تراشیدن موها سر، تاثیری در پرپشت‌تر شدن آن ندارد ولی می توان مزایای دیگری برای آن برشمرد:
۱- با تراشیدن موها، آلودگیهای انباشته شده و سلولهای مرده روی پوست سر از بین می رود. در واقع شما با این کار، یک لایه برداری مطلوب برای پوست سر انجام می دهید.
۲- اگر از داروی خاصی برای پوست سر استفاده می کنید، بعد از تراشیدن موها، استفاده از داروهای موضعی راخ تر خواهد بود.
۳- شما بعد از تراشیدن موها، زمان و هزینه قابل توجهی را که صرف کوتاه کردن و حالت دهی موها می شود پس انداز خواهید کرد. ضمن اینکه دیگر نگران ریزش مو نخواهید بود چون سر تراشیده امروزه تبدیل به مدلی متداول شده است.

عوارض جانبی تراشیدن موها

اگر برای اولین بار است که موهای خود را با تیغ می زنید، باید مدتی بگذرد تا به چهره جدید خود واحساسی که دارید عادت کنید. برخی از عوارض جانبی که ممکن است با آن مواجه شوید عبارتند از:

۱- پوست سرتان ممکن است دچار خشکی یا خارش شود. حتما از یک مرطوب‌کننده مناسب یا روغن نارگیل برای آبرسانی و جلوگیری از بروز التهاب و عفونت پوستی استفاده کنید.
۲- ممکن است در حین تراشیدن موها، سهوا پوست سرتان دچار بریدگی و زخم شود. در این مواقع حتما از یک ضد عفونی کننده استفاده کنید.

رنگ مو
رنگ مو


۳- ممکن است بعد از مدتی شاهد بروز جوشهای سطحی شوید یا اینکه بعضی از موها به سمت درون پوست رشد کنند. برای جلوگیری از این مسائل، باید از کف یا ژل اصلاح باکیفیت در کنار تیغ تیز و نو بهره گرفت.
۴- پوست سر، هنگامی که در معرض آلودگیهای محیطی و تابش آفتاب قرار گیرد، دچار خشکی و التهاب می شود. برای جلوگیری از این مشکلات، حتما از کلاه مناسب استفاده کنید.

آیا بعد از تراشیدن، موها به شکل سالم تری رشد می کنند؟


اگر با تراشیدن، موها پرپشت‌تر می شدند، دیگر مشکل ریزش و کم پشتی موها با چند بار زدن موها با تیغ، براحتی قابل حل بود. اما امروزه با قطعیت می‌دانیم که چنین چیزی صحت ندارد. با این حال تراشیدن موها یک انتخاب شخصی است و نمی توان آن را خوب یا بد دانست.

عامل اصلی تعیین کننده میزان موهای سر شما و اینکه چه مقدار از آنها دچار ریزش شود، ژنهای شماست. در کنار ژنها، میزان ترشح هورمونها و عوامل محیطی هم عوامل تاثیر گذار در این مساله هستند.
سن هم یکی از عوامل مؤثر تعیین کننده میزان پرپشتی موها محسوب می شود. به طور مثال با فرارسیدن دوران بلوغ، موهای بدن، تیره‌تر و ضخیم‌تر می شوند. یا اینکه زنان بعد از یائسگی، دچار ریزش مو می شوندو لازم است برای جلوگیری از این مساله، مکملهای غذایی مصرف کنند.

نکته:
دفعات استفاده ازحالت دهنده های برقی نظیر اتوی مو، فرکننده های برقی و سشوار را به حداقل برسانید. همچنین به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود بگنجانید. در کنار آن مصرف میوه های تازه، سبزیجات و حبوبات را فراموش نکنید.

ضمن اینکه با تجویز پزشک می توانید از ماینوکسیدیل برای پرپشت‌تر شدن موها استفاده کنید. این دارو، می تواند ریزش موها را کاهش دهد و باعث رشد مجدد موها گردد.
چکیده:
اگر فکر می کردید که با تراشیدن سر، موهایتان پرپشت‌تر و ضخیم ترخواهد شد باید بدانید که هرگز این اتفاق رخ نخواهد داد. بعد از تراشیدن، ظاهرا ممکن است موها قدری ضخیم‌تر یا تیره‌تر به نظر برسند ولی در واقع هیچ تغییری در ضخامت آن ایجاد نشده است. البته تراشیدن موی سر، به خودی خود مشکل ساز نیست و به عنوان یک انتخاب شخصی می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *