مو

آیا بیوتین باعث رشد بهتر موها می شود؟

بیوتین

مساله رشد موها، در هر سنی برای ما مهم است. با اینکه سرعت رشد موهای افراد با هم متفاوت است، برخی مواد مغذی مانند بیوتین می تواند باعث رشد بهتر موها شود.
بیوتین به عنوان یکی از ویتامینهای گروه ب، خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد که یکی از آنها کمک به رشد موهاست.
در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

بیوتین چیست؟

ویتامین اچ یا بیوتین ، متعلق به گروه ویتامینهای ب است. بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب است که به بدن کمک می کند تا برخی مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. این ماده، برای سلامت مو، ناخن و پوست بسیار مفید است.
اگر بدن به کمبود این ویتامین دچار شود، موها شروع به ریزش می کنند، پوست دچار التهاب و خارش می شود و ناخنها شروع به شکستن می کنند. با اینکه در یک تغذیه سالم و طبیعی، به مقدار کافی این ویتامین به بدن می رسد، برخی افراد این ویتامین را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر، به شکل مکمل غذایی نیز مصرف می کنند. مصرف این مکملها با توجه به شرایط شما، ممکن است برایتان مفید یا مضر باشد. به همین دلیل است که شما باید بدانید چه مقدار و چه زمانهایی از آن استفاده کنید.

بیوتین برای موها چه می کند؟

کراتین، یک پروتئین است که ساختار اصلی مو، ناخن و پوست شما را تشکیل می دهد. بیوتین، باعث ماندگاری ساختار کراتین در بدن می شود. با اینکه تحقیقات مستقلی درباره چگونگی عملکرد این ویتامیندر رشد موها انجام نشده است، برخی شواهد و قرائن در این باره در دسترس است.
در سال ۲۰۱۵ تحقیقی روی گروهی از زنان که دچار ریزش و کم پشتی مو بودند انجام شد. به همه آنها دوبار در روز، مکمل پروتئینی شامل بیوتین به مدت ۹۰ روز داده شد. قبل و بعد از آزمایش از سر آنها عکسبرداری شد. بعد از اتمام تحقیق، کاهش ریزش مو و رویش موهای جدید کاملا نمایان بود.
بد نیست بدانید که کمبود این ویتامین، باعث بروز خشکی شدید در پوست سر یا درماتیت و ایجاد شکستگی در ساقه موها می شود.

چه مقدار بیوتین برای رشد مناسب موها لازم است؟

با اینکه این ویتامین نقش اساسی در سلامت موها دارد، کمبود بیوتین در افراد، آن چنان همه گیر نیست. به خاطر همین، سازمان غذا و داروی امریکا، مقدار مصرف روزانه مشخصی برای آن تعیین نکرده است. مقدار مناسب مصرف این ویتامین، بستگی به سن، جنسیت و وضعیت کلی سلامتی بدن دارد.اما متخصصین پوست و مو، مقدار مصرف روزانه معینی را به این شکل توصیه می کنند:

زیر ۳ سال: ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم
۴ تا ۶ سال: ۲۵ میکروگرم
۷ تا ۱۰ سال: ۳۰ میکروگرم
بالاتر از ۱۰ سال: ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم

توصیه می شود خانمهای باردار و شیرده، میزان بیشتری بیوتین مصرف کنند. بهتر است با پزشکتان درباره میزان مصرف این ویتامین مشورت کنید. میزان مصرف روزانه بیوتین می تواند هم از راه غذاها تامین شود و هم از راه مکملهای خوراکی.

چگونه از بیوتین برای رشد موها بهره بگیریم؟

دریافت بیوتین از راه غذاها

شما معمولا از راه غذاها، مقدار مناسبی از این ویتامین را دریافت می کنید. اگر می خواهید مقدار بیشتری این ویتامین به بدن خود برسانید، باید این مواد غذایی را به مقدار بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید:

۱- زرده تخم مرغ
۲- آجیلهایی چون گردو، بادام زمینی و بادام
۳- گوشت مخصوصا جگر و قلوه
۴- غلات کامل و سبوسدار
۵- گل کلم
۶- قارچ
۷- موز
۸- کلم بروکلی
۹- آووکادو
۱۰- مخمرها

دریافت بیوتین از راه مکملها

شما براحتی می توانید مکملهای حاوی این ویتامین را از داروخانه ها تهیه کنید. این مکملها در دوشکل کپسول و قرص عرضه می شوند. قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

خرید رنگ مو

فواید مصرف بیوتین

به غیر از فایده هایی که این ویتامین برای مو و پوست دارد، مزایای دیگری نیز به همراه دارد:

۱- برای خانمهای باردار مفید است.

این ویتامین، در رشد جنین نقش بسیار مهمی ایفا می کند.شواهد زیادی مبنی بر رابطه مستقیم مصرف بیوتین و سلامتی نوزادان وجود دارد. جالب است بدانید که اکثر زنان باردار، مبتلا به کمبود این ویتامین هستند که به صورت ریزش موها بعد از زایمان خود را نشان می دهد. مصرف مکملهای مخصوص دوران بارداری که شامل بیوتین و اسید فولیک هستند، بسیار مفید خواهد بود.

۲- در کنترل دیابت نقش دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف توامان این ویتامین و کرومیوم، می تواند در کاهش علائم دیابت موثر باشد. دریافت بیوتین، باعث کاهش دردهای عصبی ناشی از دیابت و تنظیم قند خون می شود.

۳- سلامت قلب را بهبود می بخشد.

این ویتامین در کاهش ضخامت رگها و در نتیجه کاهش فشار خون تاثیرگذار است. ترکیب بیوتین و کرومیوم باعث کنترل کلسترول خون می شود که همین مساله ریسک بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

۴- در کاهش وزن موثر است.

ترکیب بیوتین و کرومیم، فواید دیگری نیز دارد از جمله مقابله با چاقی. به خاطر مرتبط بودن چاقی و سطح تری گلیسیرید خون، با کم شدن وزن، میزان گلیسیرید خون نیز کاهش می یابد.

۵- سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

این ویتامین به بدن در ساخت گلبول های سفید خون که وظیفه مراقبت از بدن را به عهده دارند، کمک می کند. با کاهش میزان بیوتین، سطح پادتن در بدن پایین می آید و همین مساله به ضعف در سیستم ایمنی بدن می انجامد.

عوارض جانبی مصرف بیوتین

با اینکه مصرف غذاهایی که سرشار از این ویتامین هستند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، استفاده بیش از حد از مکمل بیوتین، عوارضی جانبی از جمله حالت تهوع، گرفتگی عضلات و اسهال درپی دارد. البته اگر مکمل را همراه باغذا میل کنید، این مشکلات پیش نخواهد آمد. در مواردی دیگر، ممکن است فرد در اثر مصرف زیاد مکمل بیوتین، دچار مشکلات کلیوی و ترشح انسولین شود.
قبل از مصرف مکمل بیوتین حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر دارو مصرف می کنید از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف همزمان آن با مکمل بیوتین مشکل ساز خواهد شد یانه.
البته به خاطر محلول در آب بودن این ویتامین، اضافی آن از طریق ادرار دفع خواهد شد و احتمال انباشته شدن بیش از حد بیوتین در بدون بسیار پایین است.

علائم مصرف بیش از حد این ویتامین

۱- کاهش میزان ویتامین ث و ب۶ در بدن
۲- بالا رفتن قند خون
۳- کاهش ترشح انسولین

زمان تاثیر مصرف بیوتین بر موها

بر اساس تحقیقات، حدودا ۹۰ روز طول می کشد تا مصرف کافی این ویتامین، روی رشد موها اثر چشمگیر داشته باشد. البته این مساله بستگی به وضعیت موها و مقدار مصرف بیوتین دارد. اگر مقدار بیشتری از این ویتامین به بدن برسانید، اثرگذاری آن سریعتر خواهد بود. همچنین به علت اینکه بیوتین در بدن قابل ذخیره‌سازی نیست، باید به شکل روزانه آز آن مصرف کرد تا دائما میزان بیوتین بدن در حد کافی باقی بماند.

آیا می تواند بیوتین را مستقیما به موها زد؟

محصولاتی نظیر شامپو، روغن مو اسپری مو که حاوی این ویتامین باشند در بازار یافت می شوند. شما می توانید برای رساندن مستقیم بیوتین به موها از این محصولات بهره بگیرید. همچنین می توانید مواد طبیعی حاوی این ویتامین مثل روغن بادام و روغن آووکادو را هم به موها و پوست سر بزنید.

چکیده:
اگر با مشکل ریزش مو مواجه شده اید، ممکن است علت آن کمبود بیوتین باشد. مصرف کافی این ویتامین، ممکن است باعث رشد و پرپشتی مجدد موهای شما گردد. با اینکه رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار کافی بیوتین باشد، شما می توانید از مکملهای خوراکی این ویتامین هم استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که رابطه مستقیمی بین دریافت کافی بیوتین و رشد موها وجود دارد اما بهتر است قبل از مصرف مکملها با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *